Page 231 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 231
Osebnost visokošolskega učitelja kot dejavnik medosebnega stika med učiteljem in študenti
osebnostnih dimenzij ter študentske ocene kakovosti poučevanja in ugo-
tovili, da je izmed vseh le dimenzija sprejemljivost napovedovala kakovost
učiteljevega poučevanja, pri čemer pa ne podajo niti opredelitve kakovosti
poučevanja niti opisa uporabljenega merskega instrumenta. Nasprotno je
Carol Lynn Patrick (2011) celotno raziskavo zasnovala na odgovorih študentov
– ti so ocenjevali učiteljevo osebnost, poročali pa so tudi o splošnem zado-
voljstvu z učiteljem ter njegovim predmetom. Avtorica poroča o statistično
pomembnih zmerno visokih koeficientih povezanosti med vsemi petimi di-
menzijami osebnosti, kot so jih ocenili študenti, ter zadovoljstvom študentov
z učiteljem in s predmetom.
Možno je, da se v pričujoči raziskavi pričakovana povezanost med spreje-
mljivostjo in medosebnim stikom ni pokazala, ker smo uporabili učiteljeve
mere samoporočanja, in bi se pozitivna povezanost pokazala, če bi uporabili
študentske ocene učiteljevih osebnostnih lastnosti. Na študentovo doživlja-
nje medosebnega stika gotovo bolj vpliva njegova subjektivna zaznava uči-
telja, ki pa lastne osebnosti v polni meri pred študenti najverjetneje ne izraža,
saj gre za delovanje v profesionalnem kontekstu, učitelj pa verjetno svoje ve-
denje v predavalnici nadzoruje oz. ga vsaj nadzoruje bolj kakor v drugih oko-
liščinah. Temu v prid govori tudi ugotovitev Carol Lynn Patrick (2011), ki ugo-
tavlja,daseštudentskeocenezadovoljstvaz učiteljemin spredmetomstatis-
tično pomembno povezujejo z vsemi petimi dimenzijami učiteljeve osebno-
sti, kot jih ocenjujejo študenti, ne pa tudi z učiteljevimi samoocenami oseb-
nostnih dimenzij. Nasploh je skladnost med samoporočanimi ocenami oseb-
nostnih dimenzij ter ocenami, ki jih za iste posameznike podajo drugi, raz-
meroma nizka (Bucik 1988; Benet-Martínez in John 1998; Soto in John 2009;
McAbee in Connelly 2016). Posameznik sam namreč niti nima dostopa do
vseh vidikov lastne osebnosti in lahko zato lastno osebnost ocenjuje dru-
gače, kakor jo drugi, možno je tudi, da podaja socialno zaželene odgovore,
nenazadnje pa tudi drugi nimajo tolikšnega dostopa do njegovih osebno-
stnih značilnosti kot posameznik sam, to pa je odvisno od medsebojnega po-
znavanja.
Sklepne ugotovitve, predlogi za nadaljnje raziskovanje
in omejitve raziskave
Na podlagi predstavljenih rezultatov lahko zaključimo, da samoporočana iz-
raženost posameznih dimenzij učitelja na zaznavo študentov o medoseb-
nem stiku osebnosti nima učinka, možno pa je, da bi se pozitivna povezanost
pokazala, če bi uporabili študentske ocene učiteljeve osebnosti; to bi kazalo
preveriti v prihodnjih raziskavah. To pomeni, da lahko učitelj svoje vedenje
231