Page 227 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 227

Osebnost visokošolskega učitelja kot dejavnik medosebnega stika med učiteljem in študenti


                – Lestvica medosebnega stika za študente (LMS) (Bardorfer in Kavčič 2020)
                  s 35 trditvami, ki opisujejo študentovo zaznavo medosebnega stika
                  (npr. »V interakciji s tem profesorjem sem sproščen«). Udeleženec trdi-
                  tve oceni s petstopenjsko lestvico (1 – »Sploh se ne strinjam«, 5 – »Po-
                  polnoma se strinjam«). Ana Bardorfer in Tina Kavčič (2020) poročata o
                  visoki zanesljivosti ter ustrezni konstrukcijski in kriterijski veljavnosti te
                  lestvice na vzorcu slovenskih študentov.
                – Lestvica študentske evalvacije kakovosti izobraževanja (Student Evalua-
                  tion of Educational Quality Scale – SEEQ) (Marsh 1982) meri devet de-
                  javnikov učinkovitega poučevanja. Uporabili smo le tri podlestvice:
                   1. širina pokrite snovi, ki vsebuje štiri trditve, ki se nanašajo na učite-
                    ljevo kompetentnost glede učne snovi, predstavitev ozadja koncep-
                    tov ter alternativnih pristopov ter teorij;
                   2. organiziranost, ki vsebuje štiri trditve, ki se nanašajo na učiteljevo or-
                    ganiziranost, strukturiranost ter jasnost razlag, učnih gradiv in ciljev;
                   3. navdušenost, ki vsebuje štiri trditve, ki se nanašajo na učiteljevo nav-
                    dušenost, energijo, humor in sposobnost vzdrževanja interesa štu-
                    dentov.
                  Trditve so opremljene s petstopenjsko lestvico (1 – »Sploh se ne stri-
                  njam«, 5 – »Popolnoma se strinjam«). Na vzorcu severnoameriških štu-
                  dentov je bila devetfaktorska struktura SEEQ potrjena v več različnih
                  disciplinah, α-koeficienti zanesljivosti posameznih podlestvic pa so se
                  gibali od0,88do 0,97 (Marsh 1982).Podlestvicesmo prevedli (dvojni ne-
                  odvisniprevod) in v pričujoči raziskaviumerili: koeficientizanesljivosti
                  α za uporabljene podlestvice so se gibali od 0,82 do 0,87.


               Od učiteljev smo zbirali podatke z anketnim vprašalnikom, ki je vseboval
             vprašanja o demografskih značilnostih ter vprašanja o osebnostnih lastno-
             stih:

                – Vprašalnik velikih pet (Big Five Inventory – BFI) (John, Donahue in Ken-
                  tle 1991) za pridobivanje podatkov o osebnostnih lastnostih visokošol-
                  skih učiteljev. Vprašalnik meri pet dimenzij osebnosti in obsega 44 po-
                  stavk, ki tvorijo pet podlestvnic oz. dimenzij osebnosti: ekstravertnost,
                  sprejemljivost, vestnost, nevroticizem in odprtost. Privsaki postavkiude-
                  leženec oceni, v kolikšni meri se z njo strinja (1 – »Sploh se ne stri-
                  njam«, 5 – »Popolnoma se strinjam«). Veronica Benet-Martinez in John
                  (1998), ki sta izvedla analizo izvirnika ter španske priredbe BFI, poro-
                  čata o ustreznih psihometričnih značilnostih. Tudi slovenska priredba


                                                                            227
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232