Page 227 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 227
Osebnost visokošolskega učitelja kot dejavnik medosebnega stika med učiteljem in študenti
– Lestvica medosebnega stika za študente (LMS) (Bardorfer in Kavčič 2020)
s 35 trditvami, ki opisujejo študentovo zaznavo medosebnega stika
(npr. »V interakciji s tem profesorjem sem sproščen«). Udeleženec trdi-
tve oceni s petstopenjsko lestvico (1 – »Sploh se ne strinjam«, 5 – »Po-
polnoma se strinjam«). Ana Bardorfer in Tina Kavčič (2020) poročata o
visoki zanesljivosti ter ustrezni konstrukcijski in kriterijski veljavnosti te
lestvice na vzorcu slovenskih študentov.
– Lestvica študentske evalvacije kakovosti izobraževanja (Student Evalua-
tion of Educational Quality Scale – SEEQ) (Marsh 1982) meri devet de-
javnikov učinkovitega poučevanja. Uporabili smo le tri podlestvice:
1. širina pokrite snovi, ki vsebuje štiri trditve, ki se nanašajo na učite-
ljevo kompetentnost glede učne snovi, predstavitev ozadja koncep-
tov ter alternativnih pristopov ter teorij;
2. organiziranost, ki vsebuje štiri trditve, ki se nanašajo na učiteljevo or-
ganiziranost, strukturiranost ter jasnost razlag, učnih gradiv in ciljev;
3. navdušenost, ki vsebuje štiri trditve, ki se nanašajo na učiteljevo nav-
dušenost, energijo, humor in sposobnost vzdrževanja interesa štu-
dentov.
Trditve so opremljene s petstopenjsko lestvico (1 – »Sploh se ne stri-
njam«, 5 – »Popolnoma se strinjam«). Na vzorcu severnoameriških štu-
dentov je bila devetfaktorska struktura SEEQ potrjena v več različnih
disciplinah, α-koeficienti zanesljivosti posameznih podlestvic pa so se
gibali od0,88do 0,97 (Marsh 1982).Podlestvicesmo prevedli (dvojni ne-
odvisniprevod) in v pričujoči raziskaviumerili: koeficientizanesljivosti
α za uporabljene podlestvice so se gibali od 0,82 do 0,87.
Od učiteljev smo zbirali podatke z anketnim vprašalnikom, ki je vseboval
vprašanja o demografskih značilnostih ter vprašanja o osebnostnih lastno-
stih:
– Vprašalnik velikih pet (Big Five Inventory – BFI) (John, Donahue in Ken-
tle 1991) za pridobivanje podatkov o osebnostnih lastnostih visokošol-
skih učiteljev. Vprašalnik meri pet dimenzij osebnosti in obsega 44 po-
stavk, ki tvorijo pet podlestvnic oz. dimenzij osebnosti: ekstravertnost,
sprejemljivost, vestnost, nevroticizem in odprtost. Privsaki postavkiude-
leženec oceni, v kolikšni meri se z njo strinja (1 – »Sploh se ne stri-
njam«, 5 – »Popolnoma se strinjam«). Veronica Benet-Martinez in John
(1998), ki sta izvedla analizo izvirnika ter španske priredbe BFI, poro-
čata o ustreznih psihometričnih značilnostih. Tudi slovenska priredba
227