Page 248 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 248

Petra Dolenc, Jerneja Lobnikar in Blaž Simčič


                  osebnostnih dimenzij vprašalnika BFI, saj smo s korelacijsko analizo, skladno
                  s predhodnimi raziskavami (Roloff idr. 2022), ugotovili, da se nevroticizem
                  pozitivno, ekstravertnost, vestnost, sprejemljivost in odprtost pa negativno
                  povezujejo z izgorelostjo. Prav tako smo v napovedni model vključili še uči-
                  teljeve delovne izkušnje in obliko zaposlitve; omenjena dejavnika sta bila
                  namreč pomembno povezana z izgorelostjo.
                    Rezultati regresijske analize so pokazali, da višje izražen nevroticizem ter
                  nižje izraženi vestnost in sprejemljivost ter zaposlitev za določen čas po-
                  membno napovedujejo sindrom izgorelosti pri osnovnošolskih učiteljih. Ne-
                  vroticizem med vsemi osebnostnimi dimenzijami najmočneje napoveduje
                  izgorelost učiteljev, kar potrjuje našo tretjo hipotezo. Omenjena ugotovitev
                  se sklada s številni raziskovalni izsledki (Bianchi 2018; Răducu in Stănculescu
                  2022; Roloff idr. 2022). Posamezniki z višjo stopnjo nevroticizma običajno do-
                  življajo več neugodnih čustev (npr. anksioznosti, razdražljivosti, jeze, občut-
                  kov nemoči) in se zato manj učinkovito odzivajo na stresne dogodke, zaradi
                  česar so v takih okoliščinah dovzetnejši za različne negativne izide (Roloff
                  idr. 2022). Učitelji z višje izraženim nevroticizmom so, v primerjavi s svojimi
                  kolegi z nižje izraženim nevroticizmom, bolj nagnjeni k temu, da negativno
                  interpretirajo različne situacije v svojem delovnem okolju. Tudi manjši vsako-
                  dnevni izzivi ali neuspehi se jim lahko zdijo kot težko premagljive ovire, kar
                  povečuje občutke preobremenjenosti, nemoči in nesposobnosti pri spopri-
                  jemanju z danimi izzivi (Bianchi 2018). Učitelji z visoko stopnjo nevroticizma
                  so lahko nenehno pod stresom, kar vodi v čustveno in telesno izčrpanost,
                  prav tako pa tudi v slabše medosebne odnose v šolskem okolju. Navadno
                  so taki učitelji občutljivejši na kritiko in se pogosteje počutijo ogroženi, kar
                  prispeva k temu, da odreagirajo z večjo impulzivnostjo in zato pogosto težje
                  sodelujejo z drugimi učitelji, s starši in učenci (Răducu in Stănculescu 2022).
                    Rezultati nadalje kažejo, da se višje izražena vestnost in sprejemljivost od-
                  ražata v nižji ravni izgorelosti, kar nakazuje, da višje izraženi omenjeni oseb-
                  nostni lastnosti igrata vlogo varovalnih dejavnikov pred izgorelostjo in omo-
                  gočata zaposlenim, da lažje obvladujejo zahteve delovnega okolja (Ange-
                  lini 2023). Posamezniki z višje izraženo vestnostjo običajno skrbno načrtu-
                  jejo svoje aktivnosti, so organizirani, zanesljivi in dosledni. Vestni posame-
                  zniki naj bi zato doživljali manj stresa in se z njim bolje spoprijemali (Connor-
                  Smith in Flachsbart 2007). Ti učitelji so zato natančni in skrbni, prizadevajo si
                  za doseganje ciljev in svoje aktivnosti ustrezno predvidevajo, kar jim omo-
                  goča učinkovito obvladovanje stresa in preprečuje izčrpanost (Bianchi 2018).
                  Podobno naj bi tudi višje izražena sprejemljivost, ki se kaže v težnji po vzpo-
                  stavljanju pozitivnih medosebnih odnosov in temelji na sprejemanju ter ra-
                  zumevanju drugih, empatiji in strpnosti, ščitila pred pojavom poklicne izgo-
                  248
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253