Page 247 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 247

Slovenska oblika Vprašalnika za oceno izgorelosti (BAT-12)


             12 zato omogoča oceno izgorelosti tako na ravni posameznih podlestvic kot
             tudi skupnega rezultata. Faktorska struktura na slovenskem vzorcu učiteljev
             se sklada z ugotovitvami dosedanjih raziskav, ki so validirale BAT-12 na različ-
             nih skupinah zaposlenih v Italiji, Romuniji, Ekvadorju in Južni Afriki (Oprea,
             Iliescu in De Witte 2021; Vinueza-Solórzano idr. 2021; De Beer idr. 2022; Maz-
             zetti idr. 2022). Vprašalnik BAT-12 je izkazal tudi dobro notranjo zanesljivost, ki
             je bila primerljiva z rezultati izvirnega vprašalnika (Schaufeli, De Witte in De-
             sart 2020; Schaufeli in De Witte 2023). Na podlagi ugotovitev lahko sklenemo,
             da je slovenskaoblikaBAT-12 primeren pripomočekzaugotavljanjeizgore-
             losti ter omogoča nadaljnje raziskovanje pojava izgorelosti pri zaposlenih v
             vzgoji in izobraževanju.
               Na podlagi rezultatov o izraženosti posameznih vidikov izgorelosti pri uči-
             teljih ugotavljamo, da je najvišje izražena izčrpanost, najnižje pa kognitivna
             oškodovanost. Podobno tudi izsledki predhodnih raziskav navajajo, da se iz-
             gorelost pri učiteljih najpogosteje odraža v izčrpanosti, manj pa z drugimi
             simptomi (Angelini idr. 2021; Marrinhas idr. 2023). Obenem opažamo, da so
             srednje vrednosti BAT-12 v naši raziskavi nekoliko višje, kot jih navajajo raz-
             lični avtorji, ki so v svojih raziskavah uporabili vprašalnik BAT (daljšo ali krajšo
             obliko) pri zdravih aktivnih prebivalcih (De Beer idr. 2022; Tomas idr. 2024). Če
             rezultate BAT-12 primerjamo z razpoložljivimi statističnimi normami, ki jih za
             belgijsko prebivalstvo predlagajo Schaufeli, De Witte in Steffie Desart (2020),
             lahko razberemo, da slovenski učitelji izkazujejo pretežno visoko stopnjo iz-
             črpanosti in čustvene oškodovanosti ter povprečno stopnjo mentalne odtu-
             jenosti in kognitivne oškodovanosti. Predvsem izčrpanosti, ki se kaže v kro-
             nični utrujenosti in pomanjkanju energije, ter čustveni regulaciji bi kazalo
             nameniti več pozornosti pri načrtovanju preventivnih programov za zmanj-
             ševanje stresa, preprečevanje izgorelosti ter težav v duševnem zdravju pri
             učiteljih. Da bi lahko še natančneje ocenili stopnjo izgorelosti zaposlenih na
             podlagi uporabljenega merskega pripomočka, je v prihodnje priporočljivo
             pridobiti norme za slovensko delovno aktivno prebivalstvo po vzoru obsto-
             ječih norm v nekaterih državah (npr. Belgiji, Nizozemski).
               Z raziskavo smo ugotavljali tudi povezanost med osebnostnimi lastnostmi
             in stopnjo izgorelosti osnovnošolskih učiteljev. Rezultati potrjujejo našo
             drugo hipotezo, saj se ekstravertnost, sprejemljivost, vestnost in odprtost
             negativno povezujejo z izgorelostjo, medtem ko je nevroticizem z izgore-
             lostjo učiteljev pozitivno povezan. Nadalje smo želeli preučiti vlogo oseb-
             nostnih lastnosti pri napovedovanju izgorelosti učiteljev, ob upoštevanju
             demografskih dejavnikov in dejavnikov, povezanih z njihovim delovnim me-
             stom. V regresijski model smo kot neodvisne spremenljivke vključili vseh pet


                                                                            247
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252