Page 439 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 439
Mnenja staršev o rabi zaslonov v povezavi
z izbranimi gibalnimi aktivnostmi
predšolskih otrok
Giuliana Jelovčan Jera Gregorc
Univerza na Primorskem Univerza v Ljubljani
giuliana.jelovcan@pef.upr.si jera.gregorc@pef.uni-lj.si
Miran Muhič
Univerza v Mariboru
miran.muhic@um.si
V pričujočem prispevku analiziramo nekatere povezave med uporabo zaslo-
nov in izbranimi vidiki gibalnih aktivnosti. V vzorec smo zajeli 471 staršev pred-
šolskih otrok iz različnih delov Slovenije. Podatke smo pridobili spomočjosple-
tnega vprašalnika. Ugotovili smo povezanost med časom staršev in otrok pred
zasloni, in sicer od dveh let naprej, vendar je bila statistično značilna le pri šti-
riletnikih (r =0,482; p < 0,001). Nadalje smo ugotovili obratno sorazmernost
med gibalno dejavnostjo na prostem in časom pred zasloni, kar pomeni, da so
otroci, ki so dlje časa pred zasloni, manj časa zunaj, kar velja za dve, tri in šest let
stare otroke. Analiza je pokazala tudi obratno sorazmerno povezanost tako pri
grobi motoriki, ki je od četrtega leta naprej tudi statistično značilna (p <0,05),
kot pri fini motoriki (petletniki: r = –0,344, p < 0,05; šestletniki, r =–0,493, p <
0,05).
Ključne besede: gibalne spretnosti, predšolski otroci, starši, zasloni
Uvod
Sodobnadružbasehitro razvijanavsehpodročjih,šeposebej tehnološkem.
Digitalizacija, ki v najširšem bistvu pomeni pretvorbo analognih informacij
v digitalno obliko, v tej tehnološki revoluciji postaja ključen element ter pri-
naša številna vprašanja o pozitivnih in negativnih vplivih na razvoj družbe
kot celote. V današnjem času je digitalizacija vseprisotna tudi v vzgojno-
izobraževalnih inštitucijah (Lepičnik Vodopivec in Hmelak 2022, 7–9), zato je
pomembno, da spremljamo njen vpliv na različne vidike vzgoje in izobraže-
vanja. V digitalno tehnologijo uvrščamo vse tehnološke naprave in sisteme,
ki nam omogočajo, da informacije shranjujemo, obdelujemo, prenašamo, jih
prikličemo ipd. Vse to nam omogočajo različni t.i. nosilci, kot so različni ra-
čunalniki (namizni, prenosni, tablični), pametni telefoni, televizija, digitalni
fotoaparati, USB-ključi, radio itd. (Spitzer 2021). Naprave imajo različne funk-
cionalnosti in uporabniku nudijo različne izkušnje ter priložnosti.
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.439-451