Page 497 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 497
Vloga predmeta šport pri spodbujanju
narodne identitete na dvojezičnem
območju Prekmurja
Kaja Mujdrica Joca Zurc
Univerza v Mariboru Univerza v Mariboru
kaja.mujdrica1@um.si joca.zurc@um.si
Mateja Pšunder
Univerza v Mariboru
mateja.psunder@um.si
Temeljni namen prispevka je bil raziskati, kakšna je pri spodbujanju narodne
identitete učencev in dijakov na dvojezičnem območju Prekmurja vloga pred-
meta šport v osnovni šoli oz. športne vzgoje v srednji šoli. Raziskava temelji
na kvantitativnih podatkih, ki so bili pridobljeni s spletnim vprašalnikom, s po-
močjokateregasmodobiliodgovore152učencevindijakovdvojezičnihosnov-
nih ter srednjih šol. Na osnovi njihovih stališč zaključujemo, da se pri obravna-
vanih predmetih na dvojezičnih šolah v Prekmurju spodbuja in utrjuje pred-
vsem slovenska narodna identiteta, na kar vplivajo: sporazumevanje v sloven-
skem jeziku, dejavnosti, ki so načrtno ali preko prikritega kurikuluma vključene
v poučevanje, in slovenska narodna identiteta učencev ter dijakov. Čeprav re-
zultati pričajo v korist spodbujanja slovenske narodne identitete, raziskava po-
kaže odprtost do tega, da tudi pripadniki madžarske narodne skupnosti ohra-
njajo in utrjujejo lastno narodno identiteto pri predmetih s področja športa, in
potrdi prisotnost sožitja med pripadniki različnih narodnosti na dvojezičnem
območju v Prekmurju.
Ključnebesede: narodnost, šport, pouk športne vzgoje, dvojezično šolstvo, ma-
džarska manjšina
Uvod
Na območju Republike Slovenije živijo pripadniki različnih narodnih iden-
titet. Poleg Slovencev, ki predstavljajo večinski narod, sta v državi priznani
še dve avtohtoni narodni manjšini, in sicer madžarska ter italijanska (Žurej
2004). Ob navedenih narodih živijo na slovenskem območju tudi druge na-
rodne skupnosti, kot so npr. Romi, prebivalci bivše Jugoslavije, priseljenci iz
drugih držav sveta. Narodna identiteta po Južniču (1993) predstavlja eno iz-
mednajkompleksnejših in najboljsestavljenih identitet,ki seodražaskozi ko-
lektivno identiteto s prepoznavnimi skupnimi simboli, spomini, vrednotami
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.497-513