Page 500 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 500
Kaja Mujdrica, Mateja Pšunder in Joca Zurc
merih neuspehov športnikov. Mojca Doupona Topič in Marjeta Kovač (2005)
sta na podlagi izvedene raziskave podobno ugotovili, da so slovenski drža-
vljani precej ponosni na to, ko slovenski športniki dosežejo visoke rezultate,
in občutke narodnega ponosa pogosto povezujejo z dogodki ter osebami, ki
so pustili pečat v zgodovini svetovnega športa.
Če imamo na eni strani raziskave, ki se ukvarjajo s splošnim vplivom športa
na narodno identiteto, pa na drugi strani zasledimo tudi nekaj raziskav o tem,
kako šport spodbuja narodno identito učencev v šolah. Leonenko (2016) iz-
postavlja, da športne aktivnosti nudijo odlične priložnosti za razvoj socialnih
veščin učencev različnih narodnosti, kot so strpnost, komunikacija, medse-
bojno sodelovanje in kritično mišljenje. Pomembno vlogo pri spodbujanju
identitete imajo tudi učitelji, ki poučujejo športno vzgojo. V nekaterih drža-
vah so npr. razvili model usposabljanja bodočih učiteljev na področju domo-
ljubne vzgoje učencev, ki je, kot ugotavljajo Marina M. Shubovich idr. (2016),
dokazano povezana z večjo pripravljenostjo učiteljev za spodbujanje naro-
dne identitete dijakov pri pouku športnevzgojevsrednji šoli. Potencial pri
razvijanju domoljubja imajo tudi ljudske igre in plesi, saj poleg tega, da te-
lesno krepijo otroka, njegove gibalne sposobnosti in spretnosti, hkrati urijo
duha,razvijajo moralnačustva,spodbujajo pogum,timsko delo,poštenost in
otrokovo zanimanje za narodno folkloro (Shubovich idr. 2016). Raziskava Ski-
tnevskiya idr. (2018, 556) ugotavlja, da je pozitiven vpliv športa v šoli na mlado
generacijo težko prezreti, saj šport spodbuja disciplino, prav tako pa razvija
vrsto družbeno pomembnih osebnostnih lastnosti. Avtorji izpostavljajo, da
mladi, ki sodelujejo na športnih prireditvah, v šolski ekipi oz. reprezentanci,
razumejo občutke zmage na tekmovanjih. Občutek ponosa na državo pride
do športnika tudi na piedestalu, ob igranju državne himne. Raziskava Darie
Omelchenko idr. (2015) je potrdila, da k domoljubni vzgoji mladih poleg dru-
žine in izobraževalnih ustanov prispevajo tudi športne organizacije (Omel-
chenko idr. 2015), s katerimi sodelujejo tudi šole. Naj izpostavimo, da ima
šport pomembno vlogo tudi pri vključevanju pripadnikov drugih narodnosti
v večinsko družbo, saj podpira medkulturni dialog (Ministrstvo za šolstvo in
šport 2007).
Pomen ohranjanja in razvijanja narodne identitete učencev ter dijakov na-
dalje izpostavljajo tudi zakoni na področju vzgoje in izobraževanja v Sloveniji
(npr. Zakon o osnovni šoli (ZOsn) 1996; Zakon o gimnazijah (ZGim) 1996; Za-
kon o posebnih pravicah italijanske in madžarske narodne skupnosti na pod-
ročju vzgoje in izobraževanja (ZPIMVI) 2001),Belaknjigaovzgojiinizobraževa-
nju v Republiki Sloveniji (Ministrstvo za šolstvo in špor 2011) ter osnovnošolski
(Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011)
500