Page 498 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 498

Kaja Mujdrica, Mateja Pšunder in Joca Zurc


                  in predstavami. Nanjo vplivajo raznoliki dejavniki, med drugim tudi kulturno
                  okolje, materni jezik, jezik izobraževanja, kraj bivanja, narodnost staršev, re-
                  ligija ali tradicije, ki so značilni za določeno skupnost (Lampl 2009 v Časar
                  2014, 25).
                    Madžarska narodna skupnost v približno 30 naseljih ob slovensko-mad-
                  žarski meji že stoletja biva v sožitju s Slovenci. Zaradi mešane narodnostne
                  sestave se je na omenjenem slovenskem območju razvilo dvojezično šolstvo,
                  začetki katerega segajo že v šolsko leto 1959/1960 (Gabrič 2006). Dvojezične
                  šole na vseh stopnjah formalnega šolanja, ki jih skupaj obiskujejo učenci
                  slovenske in madžarske narodnosti, imajo pomembno vlogo pri ozavešča-
                  nju in spodbujanju narodne pripadnosti, ohranjanju ter razvoju madžarske
                  etnične manjšine in razvijanju medkulturne identitete (Gabrič 2006; Vidmar
                  2011). Pouk je obogaten z medkulturnimi vsebinami in pristopi poučevanja.
                  Poteka dvojezično, v slovenščini in madžarščini, temu pa je ustrezno prilago-
                  jen tudi predmetnik. Na dvojezičnih osnovnih in srednjih šolah imajo učenci
                  ter dijaki pri vseh predmetih, z izjemo jezikov, možnost, da opravljajo pre-
                  verjanja in ocenjevanja znanja v jeziku, ki si ga izberejo sami (Baler in Hor-
                  vat 2019). Pomembno mesto pri oblikovanju, negovanju in krepitvi narodne
                  identitete na dvojezičnih šolah predstavljajo predmeta slovenščina ter ma-
                  džarščinaindružboslovniterhumanističnipredmeti(Ministrstvozaizobraže-
                  vanje, znanost in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2020a; 2020b),
                  kot so domovinska in državljanska kultura in etika (oz. sociologija v gimnazi-
                  jah), geografija, zgodovina in glasbena umetnost (Low-Beer 2003). Narodno
                  identiteto pa lahko učenci in dijaki dvojezičnih šol krepijo tudi pri izbirnih
                  predmetih, pri katerih je v ospredju narodnostna vsebina, kot so madžarska
                  ljudska glasba, madžarski ljudski plesi in etnologija Madžarov (Ministrstvo za
                  izobraževanje, znanost in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2016).
                    Ohranjanje jezika in kulture okolja, iz katerega otrok prihaja, ima velik po-
                  men za otrokov razvoj in šolsko uspešnost. Če učencu, ki ima težave z jezi-
                  kom okolja, ni omogočen razvoj materinščine, mu je s tem oteženo tudi uče-
                  nje drugega jezika. To ima posledično vpliv na njegove dosežke pri drugih
                  predmetnih področjih (Bernstein 1996, v Peček Čuk in Lesar 2011, 186). Prav
                  zaradi tega naj bi vzgojno-izobraževalne institucije manjšinskim etničnim
                  skupinam omogočale pomoč pri učenju drugega jezika, spodbujale ohra-
                  njanje učenčeve materinščine in kulture ter multikulturno vzgojo (Kymlicka
                  2005 v Peček Čuk in Lesar 2011, 185). Zakon o posebnih pravicah italijanske in
                  madžarske narodne skupnosti na področju vzgoje in izobraževanja (ZPIMVI)
                  (2001)sledipodobnemucilju,kitudimadžarskimanjšiniomogoča»razvijanje
                  zavesti o pripadnosti k madžarski narodni skupnosti ter ohranjanje in razvija-


                  498
   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503