Page 499 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 499
Vloga predmeta šport pri spodbujanju narodne identitete na dvojezičnem območju Prekmurja
nje lastne kulturne tradicije«. Med drugim je cilj zakona tudi vzgoja za bivanje
v sožitju s pripadniki slovenskega naroda.
Po pregledu literature ugotavljamo manko raziskav, ki bi preučevale vlogo
predmetov s področja športa pri spodbujanju in utrjevanju narodne iden-
titete učencev v dvojezičnih šolah. Moderni šport kot ena izmed osrednjih
družbenih dejavnosti je namreč povezan tudi z narodno identiteto in s pro-
cesi njene izgradnje (Stankovič 2004; Starc 2006), saj ima pomembno vlogo
pri vključevanju drugih narodnosti v družbo, podpira pa tudi medkulturni di-
alog (Ministrstvo za šolstvo in šport 2007). Temeljni namen našega prispevka
je zato na podlagi kvantitativnega raziskovalnega pristopa zapolniti to vr-
zelinugotoviti, na kakšen načinsekažespodbujanje narodneidentitetepri
športni vzgoji¹ v osnovnih in srednjih šolah na slovensko-madžarskem dvo-
jezičnem območju v Prekmurju.
Šport kot dejavnik spodbujanja narodne identitete
O povezanosti športa in narodne identitete je razpravljalo že več avtorjev.
Med pomembnejšimi prispevki na slovenskem območju so dela Stankoviča
(2004), Starca (2003; 2006) ter Mojce Doupone Topić in Marjete Kovač (2005).
Dóczi (2011) in Mariann Vaczi (2019) sta se ukvarjala s preučevanjem pove-
zav med športom in madžarsko narodnostjo. Tematika dosedanjih raziskav
je bila tudi preučevanje vloge športa pri spodbujanju narodne identitete
manjšin, npr. pri slovenski manjšini v Italiji (Rupel 2006). Whitson in McIntosh
(1993)ugotavljata,daješport množični kulturni pojav, ki imazanarod dve
pomembni vlogi: (1) narod predstavlja v svetu ter (2) vzbuja nacionalna ču-
stva državljanov znotraj naroda. Šport premaguje vse družbene razlike, kot
so spol, rasa in starost, in na tak način združuje ljudi ne glede na njihovo naro-
dno različnost. Tekmovalna narava športa povečuje narodno zavest. Večina
narodov je v različnih zgodovinskih obdobjih oblikovala svoje narodne he-
roje – mnogi izmed njih so športniki (Doupona Topič in Kovač 2005). Dóczi
(2011) izpostavlja,daješportni uspeh zamadžarski narodpomemben,vendar
kotnavaja,najbisestopnjaidentifikacijesšportnimirezultatizmanjšalavpri-
¹ Obvezni predmet s področja športa se v predmetniku osnovnošolskega izobraževanja v Slove-
niji imenuje šport, v predmetniku srednješolskega izobraževanja pa športna vzgoja. Kljub temu
se v naslovu in besedilu v madžarščino prevedenega učnega načrta za dvojezično osnovno
šolo na narodno mešanem območju Prekmurja predmet imenuje sportnevelés, kar v prevodu
pomeni športna vzgoja (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šol-
stvo 2011). Zato v prispevku uporabljamo poenoteno poimenovanje za oba predmeta – špor-
tna vzgoja, kar je tudi v skladu z uveljavljenim mednarodnim poimenovanjem (angl. physical
education –PE).
499