Page 499 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 499

Vloga predmeta šport pri spodbujanju narodne identitete na dvojezičnem območju Prekmurja


             nje lastne kulturne tradicije«. Med drugim je cilj zakona tudi vzgoja za bivanje
             v sožitju s pripadniki slovenskega naroda.
               Po pregledu literature ugotavljamo manko raziskav, ki bi preučevale vlogo
             predmetov s področja športa pri spodbujanju in utrjevanju narodne iden-
             titete učencev v dvojezičnih šolah. Moderni šport kot ena izmed osrednjih
             družbenih dejavnosti je namreč povezan tudi z narodno identiteto in s pro-
             cesi njene izgradnje (Stankovič 2004; Starc 2006), saj ima pomembno vlogo
             pri vključevanju drugih narodnosti v družbo, podpira pa tudi medkulturni di-
             alog (Ministrstvo za šolstvo in šport 2007). Temeljni namen našega prispevka
             je zato na podlagi kvantitativnega raziskovalnega pristopa zapolniti to vr-
             zelinugotoviti, na kakšen načinsekažespodbujanje narodneidentitetepri
             športni vzgoji¹ v osnovnih in srednjih šolah na slovensko-madžarskem dvo-
             jezičnem območju v Prekmurju.

             Šport kot dejavnik spodbujanja narodne identitete
             O povezanosti športa in narodne identitete je razpravljalo že več avtorjev.
             Med pomembnejšimi prispevki na slovenskem območju so dela Stankoviča
             (2004), Starca (2003; 2006) ter Mojce Doupone Topić in Marjete Kovač (2005).
             Dóczi (2011) in Mariann Vaczi (2019) sta se ukvarjala s preučevanjem pove-
             zav med športom in madžarsko narodnostjo. Tematika dosedanjih raziskav
             je bila tudi preučevanje vloge športa pri spodbujanju narodne identitete
             manjšin, npr. pri slovenski manjšini v Italiji (Rupel 2006). Whitson in McIntosh
             (1993)ugotavljata,daješport množični kulturni pojav, ki imazanarod dve
             pomembni vlogi: (1) narod predstavlja v svetu ter (2) vzbuja nacionalna ču-
             stva državljanov znotraj naroda. Šport premaguje vse družbene razlike, kot
             so spol, rasa in starost, in na tak način združuje ljudi ne glede na njihovo naro-
             dno različnost. Tekmovalna narava športa povečuje narodno zavest. Večina
             narodov je v različnih zgodovinskih obdobjih oblikovala svoje narodne he-
             roje – mnogi izmed njih so športniki (Doupona Topič in Kovač 2005). Dóczi
             (2011) izpostavlja,daješportni uspeh zamadžarski narodpomemben,vendar
             kotnavaja,najbisestopnjaidentifikacijesšportnimirezultatizmanjšalavpri-


            ¹ Obvezni predmet s področja športa se v predmetniku osnovnošolskega izobraževanja v Slove-
             niji imenuje šport, v predmetniku srednješolskega izobraževanja pa športna vzgoja. Kljub temu
             se v naslovu in besedilu v madžarščino prevedenega učnega načrta za dvojezično osnovno
             šolo na narodno mešanem območju Prekmurja predmet imenuje sportnevelés, kar v prevodu
             pomeni športna vzgoja (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šol-
             stvo 2011). Zato v prispevku uporabljamo poenoteno poimenovanje za oba predmeta – špor-
             tna vzgoja, kar je tudi v skladu z uveljavljenim mednarodnim poimenovanjem (angl. physical
             education –PE).


                                                                           499
   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504