Page 41 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 41

Potek učne metode dela z besedilom


             pravilno izpisati ključne podatke. Po prebranem besedilu pa sledijo bralne
             strategije, ki se navezujejo na odgovarjanje na vprašanja, zbiranje in defini-
             ranjepomembnihinformacij,obnavljanjevsebineprebranega(pravilnopisa-
             nje povzetkov in zapiskov), učenje kritičnega branja in strategij za razvijanje
             besedišča (Valenčič Zuljan in Kalin, 2020).
               Primer dobre prakse Učno metodo dela z besedilom uporabljajo učitelji v
             različnih korakih učnega procesa. Učitelji se zavedajo, da je treba posebno
             pozornost nameniti razvijanju bralnih spretnosti in strategij branja pri učen-
             cih ter navajanju na samostojno učenje iz pisanih virov. Poudarjali so pomen
             ustrezne izbire učbenika in drugih gradiv ter vključevanja raznolikih besedil,
             še posebej avtentičnih. Nekateri so navajali tudi delovne oz. učne liste, pri če-
             mer gre za učno metodo pisnih del, ki je kombinirana z učno metodo dela z
             besedilom. Oblikovanje učnega okolja, ki pri vseh predmetih spodbuja bra-
             nje in učencem omogoča stalen neposreden stik s knjigami in z učnimi gra-
             divi, je izjemnega pomena (Valenčič Zuljan in Kalin, 2020).

             Potekučnemetodedelazbesedilom
             Učna metoda dela z besedilom poteka po korakih. Sprva določimo enega
             ali več učnih ciljev, kot so npr. zbiranje informacij, pridobivanje znanja, razvi-
             janje strokovnosti, sposobnost razumevanja napisanega besedila, razvijanje
             samostojnega razmišljanja, razvijanje kritičnega mišljenja itd. Pri izvedbi je
             pri tej učni metodi osnovni vir znanja že zapisan, ker gre za samo besedilo.
             Pridobimo ga lahko v obliki odlomka iz učbenika, knjige, časopisa, skripte
             itd. Običajna oblika izvedbe metode dela z besedilom navadno poteka tako,
             da posameznik besedilo na začetku predela, na podlagi pridobljenih rezulta-
             tov se nato delo nadaljuje kot skupni pogovor v manjši skupini/razredu. Uči-
             telj za obravnavo izbrane snovi, ki se jo odloči ponoviti, nadgraditi ali utrditi,
             pripravi besedila, ki so si med seboj enaka, in jih razdeli učencem. Vsak uče-
             nec dobi besedilo, ki ga mora »predelati« po učiteljevih navodilih. Za izvedbo
             morajobitiizpolnjenispecifičnipogoji,kisetičejoštevilaudeležencev,časov-
             negaokvira,prostorain pripomočkov.Število udeležencevjelahko poljubno,
             saj delo z besedilom opravi vsak učenec sam. V nadaljevanju, kjer učenci v
             skupini primerjajo rezultate med seboj, pa je učna metoda izvedljiva z največ
             30 osebami. Koliko časa je potrebnega za izvedbo, je odvisno od zahtevnosti
             in dolžine besedila. Navadno so pisni viri, uporabljeni pri učni metodi dela z
             besedilom, na višji ravni, dolgi od pet do deset strani. Torej za prvo fazo, pri
             kateri poteka poglobljeno branje besedila, potrebujemo približno deset mi-
             nut ter za podrobno razdelitev okrog dvajset. Končna faza, kjer učenci med
             seboj v skupinah preverijo rezultate, vzame šestdeset minut. Če vse skupaj


                                                                             41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46