Page 45 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 45
7
Bralne učne strategije kot primer
izboljšanja (bralne) motivacije učencev
Ugotovitve raziskav enoznačno kažejo, da je delo pedagoških delavcev
izredno pomembno z vidika (bralne) motivacije učencev. Z uporabo teh
strategij učenci razvijajo veščine, ki jim omogočajo boljše razumevanje
in uživanje v branju, kar lahko posledično vodi v večjo motivacijo za bra-
nje. Pomembno je, da se te strategije sistematično vključujejo v učne pro-
cese, saj lahko tako učitelji bolje podprejo bralno motivacijo svojih učen-
cev. Hkrati je ključnega pomena tudi individualno prilagajanje strategij
glede na potrebe in interese posameznih učencev. S celostnim pristopom
k spodbujanju bralne motivacije preko bralnih učnih strategij lahko uči-
telji prispevajo k razvoju boljše bralne pismenosti in splošnega učnega
uspeha učencev.
Eden najpomembnejših korakov pri pospeševanju bralne motivacije je po
mnenju strokovnjakov poznavanje načinov, kako spodbujati učence k bra-
nju, hkrati pa prepoznavati učence z nizko motivacijo za branje. Učence je
treba v skladu z njihovimi razvojnimi zmožnostmi sistematično naučiti, kako
pridobiti zadovoljivo znanje o branju, in jih za to ustrezno motivirati (Žgur,
2017). Poučevanje je dobro takrat, ko vključuje podajanje znanja o načinih
učenja, védenje, kako se učiti. Naloga učitelja je seznaniti učence z učnimi
strategijami, kako predelati informacije, usvojiti znanje ter usmerjati lasten
proces učenja. Del učnih strategij so bralne učne strategije, katerih smisel ni
le prepoznavanje informacij, temveč tudi ustrezna uporaba in učinkovitost
le-teh pri učenju (Pečjak idr., 2006).
Bralna motivacija in njen pomen v procesu učenja
Na področju branja je motivacija eden ključnih dejavnikov učnega procesa,
saj vpliva na učne rezultate in njihovo trajnost. Je del bralne učinkovitosti,
povezana je s celotno učno motivacijo učenca, vpliva na razvoj njegove pi-
smenosti in na njegovo bralno vedenje ter razumevanje.
V sodobni literaturi se pojavlja tudi pod pojmom bralna zavzetost, ki se
povezuje z bralno in učno uspešnostjo (Pečjak idr., 2006). Na učno motiva-
cijo učencev, kamor uvrščamo tudi bralno motivacijo, učitelj vpliva posredno
in neposredno, in sicer z uporabljenimi metodami poučevanja, s svojim ve-
denjem, prepričanji in stališči, z načinom preverjanja in ocenjevanja znanja,
vsebinami in s postopki učnih nalog (PintrichinSchrauben,1992,vJuriševič,
45