Page 43 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 43

Vloga branja pri učni metodi dela z besedilom


             besedilobereglasnoinpoodlomkih,medtemučenceusmerjainjimpomaga
             razložiti nerazumljive izraze, skupaj z njimi išče povezave med odlomki be-
             sedila, pomaga jim obnoviti bistvo prebranega ter jih motivira z dodatnimi
             vprašanji. Ko pa ima učitelj opravka z učenci, ki imajo razvite bralne spo-
             sobnosti na višji ravni, se navadno odloči za uporabo usmerjenega ali diri-
             giranega branja, kjer je stopnja učiteljevega usmerjanja oz. učenčeve samo-
             stojnosti lahko različna. Lahko se jo izvaja od neposrednejšega učiteljevega
             usmerjanja do bolj površinskega vodenja s splošnimi usmeritvami. Pri bolj
             usmerjenem branju učitelj že vnaprej sestavi vprašanja, ki jih dodeli učen-
             cem, ki posamično ali v skupini iščejo podatke, jih nato klasificirajo, razliku-
             jejo med dejstvi in interpretacijo, utemeljijo določena spoznanja itd. V pri-
             meru, če so učenci samostojnejši, pa lahko na podlagi učiteljevih navodil sa-
             mostojno izdelajo poročilo (Valenčič Zuljan in Kalin, 2020).

                  Primer
                  Učiteljica četrtega razreda pri predmetu spoznavanje okolja uporabi opisano
                  učno metodo. Ključen vir znanja je besedilo, vzeto iz različnih časopisnih član-
                  kov in revij. Glavna tema obravnavanega so naravne nesreče. Učiteljica učence
                  razdeli v skupine in vsaki skupini dodeli štiri enaka besedila, in sicer o potresu,
                  poplavah, požaru in cunamiju. Učencem poda navodilo, da besedilo najprej
                  pregledajo in pozorno preberejo. Nato določi, naj se vrnejo na začetek in naj
                  z zeleno barvico/s flomastrom označijo ali podčrtajo tisto, kar so popolnoma
                  razumeli, z modro barvico, kar se jim zdi dvomljivo, z rumeno stvari, o katerih
                  bi radi izvedeli več, in z rdečo tisto, česar niso razumeli. Sledi pogovor v sku-
                  pini, kjer delijo mnenja in spoznavajo novo snov. Po zaključeni diskusiji skupaj
                  pregledajo dele besedila, ki so bili zanje jasni, nerazumljivi, dvomljivi in zani-
                  mivi. Pomembno je, da jim učiteljica ponudi dovolj časa, da besedilo temeljito
                  preberejo ter ga razčlenijo in potrebno označijo. Prostor naj bo urejen tako, da
                  ustreza skupinskemu delu, torej so mize in stoli postavljeni v sedežnem redu,
                  ki je v obliki kroga ali kvadrata.

                  Vaja
                  Oblikujte primer uporabe učne metode dela z besedilom.
















                                                                             43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48