Page 46 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 46

Bralne učne strategije kot primer izboljšanja (bralne) motivacije učencev


                  2005). Temelji bralne motivacije učencev v šoli segajo v domače okolje, vrtec
                  in širšeokolje(Pečjak idr.,2006).
                    Notranja motivacija za branje je učinkovitejša od zunanje, ker izhaja iz po-
                  sameznikovih želja in potreb ter vodi do trajnejšega bralnega interesa. Zu-
                  nanjabralnamotivacija navedênje vpliva le začasnoinnevodido trajnih
                  interesov. Za notranje motiviranega bralca je prebrana knjiga vir zadovolj-
                  stva, medtem ko je za zunanje motiviranega cilj, da dobi npr. dobro oceno.
                  Učenci, ki so notranje motivirani za branje in se v njem počutijo kompeten-
                  tnejše, berejo pogosteje.
                    Raziskave kažejo, da se motivacijski dejavniki v veliki meri razlikujejo glede
                  na vrste bralnih gradiv, starost in spol učencev ter bralne izkušnje (Pečjak in
                  Gradišar, 2002).
                    S starostjo učencev upadata motivacija in prepričanje o koristnosti šole
                  (Williams in Stockdale, 2004, v Wiesman, 2012). Šolska praksa lahko spodbuja
                  ali duši veselje do učenja (Lumsden, 1994). Motivacija je lahko tudi dober
                  napovedovalec prihodnje učne uspešnosti na podlagi povezav z učnimi do-
                  sežki iz preteklosti.

                  Raziskave bralne motivacije pri učencih
                  Ključnega pomena za razvoj branja, pismenosti in bralne motivacije so zgo-
                  dnje bralne izkušnje (Petrovčič, 2017). Učenci so ob vstopu v šolo večinoma
                  motivirani za branje. Pri tistih, ki jim branje povzroča težave, se pričnejo te-
                  žave z motivacijo. Ko branje postane glavno sredstvo učenja, takrat motiva-
                  cija zanj še dodatno upade (Peterlin, 2017).
                    Slovenija je leta 1991 sodelovala v mednarodni raziskavi o bralni pismeno-
                  sti, ki je za Slovenijo opozorila na razlike v bralni pismenosti med mestnimi
                  in podeželskimi učenci, te razlike pa se z leti šolanja še povečujejo (Elley idr.,
                  1995, v Pečjak in Gradišar, 2002).
                    Bralno manj uspešni učenci kažejo manjši interes za branje in branje poj-
                  mujejo kot manj pomembno v primerjavi s povprečno bralno uspešnimi
                  učenci. Bralna uspešnost se povečuje z naraščanjem interesa in pomemb-
                  nosti branja (Pečjak idr., 2006). Rezultati raziskave PISA 2018 kažejo na upad
                  bralnih dosežkov slovenskih učencev, kar pa še vedno presega povprečje
                  OECD. Slovenski učenci poročajo o podpovprečni motivaciji za branje (Štigl,
                  2020). V času med slovenskima raziskavama v letu 1997 in v letu 2004 so iz-
                  vedli šest različnih projektov na temo bralne pismenosti. Ugotovili so, da je
                  bralna značka pomemben projekt za ohranjanje bralne motivacije, z večjim
                  sodelovanjem pedagoških delavcev pa jo lahko tudi izboljšamo. Na razvoj
                  bralne pismenosti in motivacije pomembno vplivata večja možnost izbire


                  46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51