Page 42 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 42

Metoda dela z besedilom


                  seštejemo, potrebujemo za izvedbo učne metode dela z besedilom okrog
                  devetdeset minut. Prostorska ureditev je pomembna v zadnji fazi, ko učence
                  razdelimo v skupine. Izvedemo jo v prostoru s pomanjkljivim pohištvom, da
                  imamo dovolj manevrskega prostora za spreminjanje sedežnega reda miz in
                  stolov. Sedežni red preoblikujemo v obliki kroga ali štirikotnika, da je omo-
                  gočen skupen pogovor. Nenazadnje potrebujemo tudi ustrezne pripomočke
                  oz. gradivo, ki so v tem primeru natisnjeno besedilo in pisala za označevanje
                  le-tega (Brečko, 2002).
                    Učenci se ob uporabi izbrane učne metode seznanijo z različnimi vr-
                  stami besedila. Ta so lahko stvarna/neumetnostna, leposlovna/umetnostna
                  in znanstvena, preko česar spoznavajo različne vrste in zvrsti pisnih gradiv.
                  Najpogosteje se metodo uporablja pri posrednih učnih oblikah, kot so in-
                  dividualno delo, skupinsko delo in delo v tandemu, kljub temu pa ima po-
                  membno vlogo tudi pri neposrednem pouku, in sicer frontalni učni obliki.
                  Zlasti je pomembna pri učencih prve triade osnovne šole, ko učitelj razredu
                  glasno bere, saj učenci takrat še ne znajo samostojno brati (Valenčič Zuljan
                  in Kalin, 2020).

                  Vloga branja pri učni metodi dela z besedilom
                  V današnji družbi dobiva učna metoda dela z besedilom z vidika izobraže-
                  vanja vse večji pomen, saj z njo dosegamo materialne in funkcionalne cilje
                  pouka. Učenci ne pridobijo samo novega znanja, temveč tudi razvijajo spre-
                  tnost funkcionalnega branja. Funkcionalno branje je branje, kjer oseba bere
                  z razumevanjem in s sposobnostjo kognitivne predelave informacij, predsta-
                  vlja pa kompleksno zmožnost posameznikovega razumevanja. Ker je funk-
                  cionalno branje ključnega pomena za vseživljenjsko učenje in pridobivanje
                  spretnosti na različnih področjih, je bistvenega pomena razvijanje le-tega. V
                  ta namen je poleg splošne spretnosti prepoznavanja smisla besed in povedi
                  pri učencih koristno načrtno ter postopno razvijanje branja na višji ravni. Pri
                  razvijanju funkcionalne pismenosti imajo pomembno vlogo inštruktivna be-
                  sedila, ki učence preko opisanega postopka vodijo, da samostojno izpeljejo
                  določeno aktivnost/dejavnost, sestavijo določen predmet, opravijo določen
                  postopek in izvedejo določen gib. Nato sledita branje posamičnih navodil
                  ob istočasnem ogledu slikovnega prikaza sosledja korakov in izpeljava posa-
                  meznih dejanj/aktivnosti (Valenčič Zuljan in Kalin, 2020).
                    Pogoj za uporabo te učne metode je spretnost branja učencev. Za to učno
                  metodo je značilno pojasnjevalno in usmerjeno (dirigirano) branje. Pri učen-
                  cih, ki dosegajo nižjo raven branja, se učitelj poslužuje pojasnjevalnega bra-
                  nja, za katerega je značilno, da v začetku poteka v frontalni učni obliki. Učitelj


                  42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47