Page 57 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 57

9



                  Metoda mišljenja naglas


                  Metoda mišljenja naglas (angl. think-aloud method) je uporabno orodje
                  za razumevanje in analizo notranjih miselnih procesov posameznikov
                  med reševanjem problemov ali izvajanjem nalog. Z verbalizacijo svojih
                  misli med izvajanjem določene naloge posameznik opazovalcem omo-
                  gočavpogledvnjihovorazmišljanje,odločanjeinstrategijereševanjapro-
                  blemov. S tem lahko raziskovalci, učitelji in drugi strokovnjaki pridobijo
                  dragocene informacije o učnih strategijah, ovirah pri učenju in splošnem
                  delovanju posameznika. Zato je ta metoda postala pomembno orodje v
                  številnih disciplinah, ki se ukvarjajo z učenjem, razvojem, inovacijami in
                  odločanjem. Z njenosistematičnouporabo lahkoprispevamokboljšemu
                  razumevanju človeškega uma ter razvoju učinkovitejših učnih in delovnih
                  pristopov.


             Metoda mišljenja naglas je kognitivna tehnika, ki jo pogosto uporabljajo raz-
             iskovalci in učitelji za razumevanje notranjih miselnih procesov posameznika
             med reševanjem problemov ali izvajanjem določenih nalog. Ta metoda posa-
             mezniku omogoča, da verbalizira svoje misli, medtem ko opravlja določeno
             nalogo, kar opazovalcem omogoča vpogled v njegovo razmišljanje, odloča-
             nje in strategije reševanja problemov.

             Ključne značilnosti metode mišljenja naglas
             Lewis (1982) je metodo razmišljanja naglas opisal kot metodo, ki preučuje du-
             ševne procese, pri katerih posamezniki podajajo sprotne odgovore oz. izra-
             žajo mišljenje o tem, kar so prebrali ali opažali.
               Izpeljava metode razmišljanja naglas učence nagovori k temu, naj naglas
             povedo, o čem razmišljajo med branjem, reševanjem matematičnih proble-
             mov ali preprosto odgovarjanjem na vprašanja učiteljev ali drugih učencev
             (TeacherVision, b.l.). Zahteva, da se bralec občasno ustavi, razmisli o tem,
             kako je besedilo obdelano in razumljeno, ter ustno pove, katere bralne stra-
             tegije se uporabljajo (Bauman idr., 1992, v Pečjak, 2012).
               Razmišljanjenaglasješeposebejuporabno,kadaručiteljučencempokaže,
             kako povzeti, oceniti predznanje, spremljati napredek, poiskati pomoč ali se
             izboljšati (Pečjak, 2012).
               Posebnost metode je, da se od posameznika že med tem, ko dela ali bere,
             zahteva tudi sprotno komentiranje ali izražanje lastnih misli. Misli so lahko
             usmerjene v različna vprašanja, npr. v to, kaj poskuša narediti, kaj ga skrbi ali


                                                                             57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62