Page 53 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 53
Značilnosti kamišibaja
blizu in se nanašajo na njihov življenjski vsakdan, npr. prostor, ljudi, čas in
predmete. Vzgojitelji morajo otroke spodbujati k pripovedovanju o enostav-
nih dogodkih, v katere so bili vključeni tudi oni, in opisovanju dogodkov, ki so
jih doživeli sami, npr. kako je bilo v vrtcu, kaj so delali na počitnicah. Za otro-
kov razvoj je ključnega pomena, da upoštevamo tudi individualne razlike,
torej da k pripovedovanju spodbudimo tudi sramežljive in manj pogumne
otroke (Kokovnik, 2011).
Obstaja veliko različnih načinov, s katerimi lahko pedagoški delavci otroke
spodbudijo k pripovedovanju zgodb, in sicer: branje, pogovor in pripovedo-
vanje ob knjigah ali slikah, igra s pomočjo lutk ter govorno nastopanje, ki pa
jeznačilnejšezaotroke,kižeobiskujejošolo.Kpripovedovanjuspodbujatudi
samo pogovor ob slikah, saj otrokom takrat omogočamo, da opisujejo pred-
mete, ki jih vidijo na slikah, jih razlagajo in pojasnjujejo. Na ta način razvijajo
sposobnost prostega in logičnega opisovanja, se med seboj pogovarjajo in
naučijo poslušati drug drugega, prav tako pa širijo svoje besedišče.
Značilnosti kamišibaja
Kami v japonščini pomeni papir, šibaj pa gledališče; lahko rečemo, da je ka-
mišibaj papirnato gledališče. Gre za japonsko tehniko pripovedovanja zgodb
ob slikah na malem lesenem odru, ki ga imenujemo buta. To je lesen okvir, ki
ima na sprednji strani vrata, ki nam odprta pokažejo vsebino butaja, pričako-
vano zgodbo. Butaj ima na obeh straneh odprtino, da lahko izvlečemo liste
od leve proti desni. Takšen način pripovedovanja zgodb je bil na Japonskem
zelo priljubljen v preteklosti, ko še ni bilo televizije. Osebo, ki s pomočjo ka-
mišibaja pripoveduje zgodbo, Slovenci imenujemo kamišibajkar (Sitar, 2018).
Kamišibaj lahko uporabljamo za različne didaktične namene tako v šoli kot
doma. V današnjem času tehniko pripovedovanja zgodb ob slikah najbolj
uporabljajo učitelji in vzgojitelji v šolah ter vrtcih, in sicer za pripovedovanje
in ustvarjanjepravljic, raziskovanje in spoznavanjenoveučnetemeter pripo-
vedovanje o vsakodnevnih stvareh (Sitar, 2018). S tem ko pedagoški delavci
pri pouku uporabijo kamišibaj, lahko pri različnih predmetih in dejavnostih
dosežejo več učnih ciljev hkrati in na ustvarjalen način. Lahko ga vključijo v
učne ure na ta način, da ga izdelajo in uporabijo sami ali pa dajo to priložnost
učencem. Ko učitelji uporabljajo kamišibaj, ga lahko uporabijo za interpreta-
cijo umetnostnega ali neumetnostnega besedila. Paziti pa morajo, da med
izbiranjem besedila upoštevajo učni načrt ter prilagodijo dolžino in vsebino
besedila starosti učencev (Nagode in Rupnik Hladnik, 2018). Pripovedovanje
s pomočjo kamišibaja, torej s sliko in z besedo, vpliva na razvoj različnih spo-
razumevalnih spretnosti in veščin, prav tako pa lahko uresničuje več ciljev
53