Page 277 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 277

evolucija človeka

            kateri plodovi in kdaj so užitni ter kje jih najdejo. Vendar te sposobnosti primatov
            ne ločijo bistveno od nekaterih drugih živali – ptic, glodalcev, rib. Primati izdelu-
            jejo in uporabljajo orodje za lovljenje ter hranjenje, za socialno razkazovanje. Tudi
            nekatere druge živalske vrste (npr. levi in volkovi) to znajo. Imajo sofisticirane lo-
            vilne strategije, ki zahtevajo kooperativnost in načrtovanje.  Glej sliko 1 v Lloren-
            te (2012).


            16.3.3.3 Socialne sposobnosti

            Pri vseh opicah vlada veliko zanimanje drug za drugega. Pozorno npr. spremlja-
            jo prepire in se zanimajo za novorojenčke. Poznajo sorodstvene odnose med čla-
            ni skupine in razumejo hierarične odnose med ostalimi člani skupine. Za šimpan-
            ze že velja, da imajo predstavo o tem, kaj drugi mislijo oziroma vedo (teorija uma).
             Glej sliko 1 v O'Hare (2001).
            Človek je še dodatno razvil družabno inteligenco: posebne spretnosti, ki nam
            omogočajo intenzivnejšo komunikacijo, izmenjavo znanja in razumevanje uma
            drugih. Z zanašanjem na družabno učenje postane družabna inteligenca pogoj za
            pridobivanje ekološkega znanja.

            Človeški otroci tako opice najhitreje prehitijo v družabni/kulturni inteligenci. V
            raziskavi ( glej sliko 1 v Herrmann idr. (2007)), v kateri je sodelovalo 105 dvoletni-
            kov, 106 šimpanzov in 32 orangutanov, so raziskovalci pokazali, da imajo človeš-
            ki in šimpanzji otroci podobno razumevanje fizičnega sveta (npr. uporaba orod-
            ja, iskanje skrite nagrade). Po drugi strani pa so človeški otroci veliko bolj kot opičji
            razumeli družbeno okolje (npr. družabno učenje z demonstratorjem in sledenje
            pogledu).

            Del socialnega vedenja je tudi sodelovanje. Pri vzajemnih odnosih obe vplete-
            ni strani pridobita, pri altruističnem vedenju pa en udeleženec nekaj izgubi zato,
            da drugi nekaj pridobi. Evolucijska biologija poskuša odgovoriti, zakaj bi nekdo
            zmanjšal svoj fitnes v korist drugega.
            Prva razlaga se nanaša na sorodstveno (angl. kin) selekcijo. Določena lastnost se v
            evoluciji dolgoročno ohrani, če so njene prednosti za prejemnika večje od slabos-
            ti, ki jih prinaša tistemu, ki je altruističen. To t. i. Hamiltonovo pravilo pravi, da se
            v evoluciji frekvenca določenih genov poveča, kadar je r*B > C, pri čemer je r koe-
            ficient genetske sorodnosti, B dodatna reproduktivna prednost (angl. benefit), ki
            jo prejme prejemnik altruističnega vedenja, C pa reproduktivna cena (angl. cost),
            ki jo plača, tisti, ki je altruističen. Bolj kot sta dva sorodna (velik r), več ima altrui-
            stičen posameznik od svojega vedenja (delita si gene) (Hamilton, 1964). Ne gre to-
            rej več samo za reproduktivni uspeh posameznika, ampak za skupni fitnes vseh,
            ki nosijo/si delijo gene (angl. inclusive fitness). Altruistično vedenje lahko razložimo
            s sorodstveno selekcijo tako pri opicah kot pri ljudeh. Med opicami so opazili, da
            so med bližnjimi sorodniki pogostejša altruistična vedenja, kot npr. prostovoljna

                                                                               277
   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282