Page 80 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 80

6.3 Novejša dognanja o vplivu okolja na vedenje
            6.3.1 Vpliv ločenega okolja (individualnega okolja)

            Novejša dognanja o vplivu okolja na vedenje kažejo na relativno majhen vpliv sku-
            pnega okolja na fenotipsko podobnost sorodnikov. Tako je podobnost vedenj-
            skih lastnosti med posamezniki iz iste družine po navadi posledica podobnosti
            genskega zapisa, precej manj na fenotipsko podobnost med njimi vpliva skup-
            no okolje. Tudi znotraj družinskega okolja ima namreč vsak posameznik svoje lo-
            čeno (individualno) okolje. K temu prispevajo vrstni red rojstva, spol, odnosi med
            sorojenci, bolezni, nesreče, dojemanje vzgoje, dojemanje družinskih dogodkov
            ipd. Raziskave kažejo, da sorojenci različno doživljajo iste dogodke v družini (razli-
            ke v dojemanju oziroma percepciji), npr. v primeru ločitve staršev. Posamezni čla-
            ni družine imajo celo različen pogled na odnose s sorojenci in na odnose s starši
            (Daniels in Plomin, 1985). Skupno okolje malo vpliva na podobnosti v npr. razvoju
            osebnosti, psihopatologij in alkoholizma.
            K variabilnosti vedenja okolje praviloma prispeva 50 % variabilnosti – največ pred-
            vsem ločeno okolje. Četudi sorojenci obiskujejo isto šolo, imajo tam različne od-
            nose s prijatelji, sošolci in z učitelji, imajo različna izkustva ipd. Tudi vpliv ločenega
            okolja na podobnost med fenotipi se s starostjo spreminja. Ločeno okolje vpliva
            npr. na razvoj psihopatologij, osebnosti in kognitivnih sposobnosti v točno dolo-
            čenih letih. Eno od takih občutljivih obdobij je npr. puberteta.
            Naslednje pomembno spoznanje je, da med okoljem in genotipom obstaja korela-
            cija (soodvisnost). Z drugimi besedami, osebki z določenimi genskimi predispozi-
            cijami (dovzetnostmi) si sami poiščejo okolje, ki favorizira razvoj njihovih predispo-
            zicij (koncept nature of nurture). Genska predispozicija torej vpliva na to, kakšnemu
            okolju in katerim izkušnjam se bo posameznik verjetneje izpostavil. Raziskave celo
            kažejo na korelacijo med razlikami v genotipu in razlikami v izkušnjah. Genotip
            vpliva na oblikovanje okolja in doživetje izkušenj, kot so družinsko okolje (vzgoja,
            odnosi, ločitve), partnerski odnosi, delovno okolje, nesreče, odnosi s prijatelji itd.


            6.3.2 Soodvisnost (korelacija) med okoljem in genotipom
            Posamezniki z določenimi genetskimi nagnjenji (predispozicijami) si sami poišče-
            jo okolje, ki daje prednost (favorizira) razvoju njihovih nagnjenj (koncept nature of
            nurture). Ločimo med tremi vrstami korelacij med genotipom (G) in okoljem (O).
            1. Aktivna korelacija med G in O
            Osebek z določenimi genetskimi nagnjenji poišče (izbere) dražljaje, ki vplivajo na
            ekspresijo teh genov. Primer: otrok s predispozicijo za družabnost se bo vklopil v
            skupino otrok; otrok, ki ima predispozicijo samotarja, se bo raje igral sam.
            2. Reaktivna soodvisnost (korelacija) med G in O

            80
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85