Page 86 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 86

V praksi se velikokrat poslužujemo kombinacije metod. Primerjamo npr. MZ-dvojč-
            ke, ki živijo skupaj (skupen A  in C ), s tistimi, ki jih ob rojstvu posvojita dve ločeni
                                          2
                                     2
            družini (skupen A ), s čimer je vsa podobnost rezultat enakega genskega zapisa.
                            2
            Razlika pove, kakšen je vpliv skupnega okolja.
            Vaje

            6.1. Merili smo ektravertnost (ekstravertiranost) pri parih enojajčnih in dvojajčnih
            dvojčkov. Ko smo računali podobnost, smo izračunali korelacijo r = 0,47 med eno-
            jajčnimi dvojčki in korelacijo r = 0,35 med dvojajčnimi dvojčki. Kolikšen vpliv na
            variabilnost v ekstrovertnosti imajo genetska variabilnost, variabilnost v ločenem
            in variabilnost v skupnem okolju?
            rMZ = A  + C  = 0,47
                       2
                   2
            rDZ = A /2 + C  = 0,35
                         2
                   2
            A  = 2(r  – r ) = 2 (12) = 0,24
              2
                   mz  dz
              2
            C  = r  – A  = 0,23
                      2
                 mz
             2
            E  = 0,53
            6.2. Variabilnost v genskem zapisu prispeva 60 %, v skupnem okolju 34 % in v in-
            dividualnem okolju 6 % variabilnosti k fenotipski raznolikosti v agresivnosti. Kako
            podobni (r) so si enojajčni in dvojajčni dvojčki v agresivnosti?
            r  = A  + C  = 0,94
                      2
                  2
             mz
            r  = 0,5A  + C = 0,64
                    2
                        2
             dz
            6.3. Merili smo IQ pri sorojencih, ki živijo skupaj, in sorojencih, ki živijo narazen. Iz-
            računana korelacija pri skupaj živečih sorojencih je znašala r = 0,6 in pri sorojencih,
            ki živijo narazen, r = 0,35. Kolikšen vpliv na variabilnost v IQ imajo genetska varia-
            bilnost, variabilnost v ločenem in variabilnost v skupnem okolju?
              2
            A /2 = 0,35
            A /2 + C  = 0,6
              2
                   2
            A  = 0,7
              2
            C  = 0,25
              2
            E  = 1-0.7-0.25=0.05
             2
            6.4.2  Ocene dednosti s pomočjo regresije, ponovljivosti in analiza
                  varianc
            Podobnost med starši in potomci lahko izračunamo kot regresijo (r )  med srednjo
                                                                      2 4
            vrednostjo staršev in srednjo vrednostjo potomcev v izbranem fenotipskem znaku.
            4  Regresija meri odvisnost dveh slučajnih spremenljivk – kakšen vpliv imata ena na drugo.

            86
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91