Page 21 - Naša pedagoška pot
P. 21
Od oddelka članice Univerze v Ljubljani
do članice Univerze na Primorskem
Dr. Lucija Čok
Predstojnica oddelka Pedagoške fakultete
Univerze v Ljubljani v Kopru (1986–1996)
in prva rektorica UP (2003–2007)
Nekaj poudarkov iz prvih treh desetletij izobraževanja učiteljev
vKopru
Da bi razumeli obstoj in razvoj Pedagoške fakultete v Kopru, od oddelka Pe-
dagoške akademije v Ljubljani (PA UL leta 1974) do fakultete, članice Univerze
na Primorskem (UP PEF leta 2003), je treba pripoznati prizadevanja pionirjev
njenega nastanka, analizirati cilje in vsebine njenih programov študija, razu-
meti njeno poslanstvo ter rast do današnjih dni. Med najprizadevnejšimi za
nastanek oddelka PA v Kopru so bili tako lokalne oblasti (obalne občine) in
društva (Obalno društvo pedagoških delavcev) ter posamezniki (Vlado Ro-
tar, Milan Marušič, Olga Bertok, Tomaž Bizajl, Miran Hasl, Sergej Pirjevec, Jože
Hočevar in mnogi drugi). V tem prispevku ne moremo zajeti vseh zaslužnih
posameznikov in pomena njihovih dejanj. Osredinili se bomo na specifiko,
ki je nastanek in obstoj pedagoškega izobraževanja v Kopru ohranila tudi v
viharnih časih ter utrdila v ugledu, ki ga ima danes.
Po reformi pedagoškega izobraževanja in ukinitvi učiteljišč (1968) je zani-
manje za učiteljski poklic na Obali usihalo. Na pedagoško gimnazijo v Kopru
se je vpisovalo vse manj mladih. Pomanjkanje učiteljev je posledično povzro-
čilo tako zapiranje podružničnih šol kot nadomeščanje učiteljev z neustre-
znimi kadri.¹ V analizah potreb po učiteljih se je izkazalo, »da grozi šolstvu na
Obali katastrofa«.² Pobude, da se poleg Novega mesta in Nove Gorice odde-
lek višješolskega izobraževanja učiteljev postavi tudi v Kopru, je k uresničitvi
obalnih načrtov prispevala predvsem specifika obalno-kraške regije (obmej-
nost, narodnostna sestava prebivalstva, komparativne gospodarske danosti
ipd.). Vendar ni šlo gladko.
Prizadevanja ustanoviteljev – najprej oddelka, kasneje enote PA Univerza
¹ Milan Marušič, Korenine slovenske šole v Istri (Koper: samozaložba, 1996).
² »Koncept razvoja pedagoškega študija na Obali 1981–1985« (SRS Skupščina obalne skupnosti
Koper, 1980).
21