Page 24 - Naša pedagoška pot
P. 24

Dr. Lucija Čok











                                                                Srečanje oddelka leta 1998:
                                                                dr. Mirko Slosar, dr. Vida
                                                                Medved Udovič, Ada
                                                                Fabjan, Vlado Rotar, Orijana
                                                                Gregorič, dr. Rado Pišot


                    Oddelek je v sodelovanju z Republiškim komitejem za vzgojo in izobraže-
                  vanje že leta 1984 ob prehodu iz Oddelka na Enoto PA V Kopru začel vzpo-
                  stavljati program usposabljanja razrednih učiteljev iz zamejstva. V Italiji je
                  bilo tedaj usposabljanje učiteljev na višješolski ravni še v povojih. Italijanska
                  reforma v pripravi naj bi šele leta 1993 razrednim učiteljem omogočila višje
                  oblike študija. Usposabljanje razrednih učiteljev iz zamejstva v okviru študija
                  ob delu se je izvajalo najprej na dislociranem oddelka PA v Novi Gorici. Ta je v
                  študijskem letu 1989/1990 prenehal z delom, vpisane študentke so zaključile
                  študij v Novi Gorici.¹⁴ Že v študijskem letu 1986/1987 pa se je 30 kandidatk
                  iz zamejstva vpisale na Enoto PA v Kopru. Predavanja so se izvajala v Trstu
                  (slovensko Učiteljišče A. M. Slomška), vaje, hospitacije in nastope pa so imele
                  študentke na koprskih osnovnih šolah. Več zaporednih generacij zamejskih
                  učiteljic je kasneje nadaljevalo študij v Kopru. Svežina njihovih razprav, raz-
                  piranje dimenzij dveh pedagoških stvarnosti, pojavi v rabi slovenščine kot
                  učnega jezika v Italiji in dinamika sobivanja več narodnosti v obmejnem pro-
                  storu so tudi učiteljem na Enoti ponujali spodbude za preučevanje neposre-
                  dnega okolja.¹⁵
                    Poznavalci procesanastajanjaUniverzenaPrimorskemkot tretjejavneuni-
                  verze v Sloveniji lahko prepoznajo, kako se ovire pri nastajanju visokega šol-
                  stva zunaj središča politične in strokovne moči države niso zlahka premago-
                  vale. Vendar so se vztrajnost primorskihizobražencev inpedagogov terpri-
                  tiski lokalnih skupnosti, da si priborijo centre znanja zunaj prestolnice, ohra-
                  njali. Njihova modrost, moč argumentov in zmožnost vzpostavitve kolegial-
                  nih odnosov med odločevalci na vrhu piramide¹⁶ so Enoti v Kopru omogočili,

                ¹⁴ »Zapisnik razgovora na Republiškem komiteju za izobraževanje« (4. november 1983).
                ¹⁵ »Študij zamejskih učiteljic na Pedagoški akademiji« (poročilo predstojnice Lucije Čok, 1. junij
                  1987).
                ¹⁶ Jože Mencinger, rektor Univerze v Ljubljani, Lucija Čok, ministrica MŠZŠ do 1. decembra 2002,
                  Pavle Zgaga, dekan UL PEF, Rado Pišot, predstojnik Enote UL PEF v Kopru.
                  24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29