Page 114 - Mirko Slosar Glasbenik svojega časa
P. 114

Pravljica

                    Kos (2001) piše, da je pravljica definirana kot kratka pripoved, napisana v
                  verzih ali prozi. Primerja jo s pripovedko; slednja je tradicionalna zgodba,
                  ki večinoma izvira iz ljudskega izročila (podobno kot pravljica) in vključuje
                  motive iz preteklosti, zgodovine ali sodobnega vsakdana. Liki in dogodki v
                  pripovedki so pogosto mitični, nestvarni, čudežni in neverjetni, povezani z
                  določenim okoljem (geografsko, socialno ali vsakdanje). Kar pravljico ločuje
                  od pripovedke, je, da so dogodki in liki v pravljici pomešani s stvarnostjo, ki
                  je verjetna; torej niso omejeni na določen zgodovinski čas in prostor, ampak
                  so abstraktnejši.
                    Med značilnostmi pravljic izstopa posebna stopnja svobode, saj niso ome-
                  jene s stvarnostjo, kot je npr. kratka pripovedka. Lahko črpajo snov iz različnih
                  virov, vendar jo vedno prilagodijo svojim lastnim pravilom. So preproste, in-
                  timne, optimistične ter prenašajo občutek gotovosti, zaupanja v prihodnost
                  in upanja na srečen razplet težav. Pravljice ne poudarjajo individualnosti, saj
                  junaki pogosto niti nimajo lastnih imen ali pa so ta izmišljena (kot npr. Rde-
                  ča kapica, Trnuljčica, Pepelka, mala morska deklica ...). Prav tako ne posveča-
                  jo pozornosti prostoru – zanje je pomembna le osnovna shema dogajanja,
                  medtem ko je konkreten prostor nepomemben (Goljevšček, 1991).
                    Bettelheim (1999) meni, da otroci radi poslušajo pravljice, ker izhajajo iz
                  njihovega notranjega psihološkega in čustvenega stanja. S pomočjo pra-
                  vljic otrok razkriva svojo lastno identiteto in smisel življenja. Sporočajo mu
                  prepričanje, da je srečno življenje mogoče le z medsebojno povezanostjo z
                  drugimi ljudmi ter s pogumnim soočanjem z izzivi, ki se pojavijo na poti. Pra-
                  vljice hrabrim posameznikom obetajo pomoč prijaznih sil, opozarjajo pred
                  strahom in poudarjajo pomen odprtosti in pogumne drže. Kot piše Alenka
                  Goljevšček (1991), večina strokovnjakov za pedagogiko in pedopsihologijo
                  verjame, da so pravljice izjemno učinkovito vzgojno orodje za otroke, saj lah-
                  ko preko njih razmišljajo o pomembnih življenjskih izzivih – npr., ali slediti
                  impulzu užitka, ki spodbuja k takojšnji zadovoljitvi želje in maščevanju tistim,
                  ki nas ovirajo, ali pa načelu realnosti, ki zahteva odložitev zadovoljstva zaradi
                  dolgoročnega cilja. Pravljice otroka nikoli ne prisilijo v dokončno odločitev,
                  temveč mu pokažejo, da je razvoj od manj primernega k primernejšemu rav-
                  nanju mogoč, pri čemer otrok sam sprejema odločitve. Obdobje, ko otrok
                  sprejema pravljice, se imenuje tudi »magično« življenjsko obdobje, saj otrok
                  ne ločuje jasno med čudežnim in realnim ter realnost dojema skozi prizmo
                  lastnih želja in potreb. Pravljice mu torej pomagajo razvijati notranjo moč,
                  razumevanje in čustvovanje ter urejati notranji kaos, s čimer prenašajo kon-
                  flikte iz notranjosti v zunanji svet in sproščajo psihične napetosti (Goljevšček,
                  1991).


                  114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119