Page 117 - Mirko Slosar Glasbenik svojega časa
P. 117

Pravljica z glasbo

             ritem, ponavljanje besed in zvočnost jezika. Njen cilj je predvsem spodbuja-
             nje otrokovega užitka v dogodkih in petju pesmic, ki tvorijo rdečo nit zgodbe
             in povezujejo besedilo med seboj. Pesem se lahko večkrat ponovi, v zapisa-
             nem dramskem besedilu pa je na koncu dodan notni zapis.
               Bogdana Borota (2013) glasbeno pravljico opisuje kot obliko pravljice, v ka-
             teri glasba igra ključno vlogo pri pripovedovanju, opisovanju, razširjanju in
             poglobitvi doživetja. Po avtoričinem mnenju je glasbeno delo, ki ga ustvar-
             jajo skladatelji, osredotočeno na instrumentalno glasbo. Namen glasbe v tej
             obliki pravljice je poglobiti doživljanje in okrepiti občutek dogajalnega časa
             ter kraja, zato mora biti bogata in slikovita. S pomočjo zvočnih podob in iz-
             branih glasbenih elementov glasbena pravljica upodablja naravne pojave in
             domišljijske dogodke, živahno prikaže značajske lastnosti junakov, živali in
             predmetov ter spodbuja ustvarjalnost in domišljijo. Poleg glasbene vsebine
             pa vključuje tudi besedno vsebino, ki je običajno oblikovana kot pripovedna
             literarna forma, temelječa na domišljijskih dogodkih in likih. Besedilo omo-
             goča, da glasba enakovredno sodeluje v dogajanju, pri čemer je glasbeno
             izražanje usklajeno z besedno vsebino. V glasbeni pravljici so prisotne različ-
             ne vrste glasbe – vokalna, vokalno-instrumentalna ali zgolj instrumentalna.
               Glasbena in besedna vsebina pravljice lahko vzpostavljata različna razmer-
             ja. Lahko je besedna vsebina v ospredju, medtem ko ima glasba vlogo do-
             polnjevanja pripovedi. V tej situaciji se glasba v pravljico vključi tako, da med
             pripovedovanjem zgodbe občasno vključimo kratke zvočne vzorce ali pesmi,
             ki se povezujejo z besedilom. Tak pristop otroku ponuja nevsiljiv, prijazen na-
             čin za učenje petja novih pesmi, hkrati pa omogoča ponavljanje in obnavlja-
             nje že znanih (Borota, 2013). Če pa je glasbena vsebina vsebinsko in izrazno
             pomembnejša od besedne, glasba sama po sebi pripoveduje in opisuje do-
             gajanje (Voglar, 1987). Mira Voglar (1987) poudarja, da pri glasbeni pravljici
             glasbe in besedila ne smemo predvajati ali izvajati sočasno, saj želimo doseči
             enakovrednost obeh elementov. Pomembno je, da otroci glasbo dojemajo
             kot enakovreden del pravljice, zato je ne vključujemo v pripovedovanje, saj bi
             lahko motila in jim preprečila, da bi ugotovili, kako se pravljica konča. Names-
             to tega lahko glasbo uporabimo, da otroke opozorimo na besedilo.
               Preko glasbene pravljice spodbudimo otrokovo aktivnost, krepimo njego-
             vo pozornost, motivacijo ter spodbujamo motorične in spominske sposob-
             nosti. Za dosego tega je ključno izbrati glasbo z dinamičnimi ritmičnimi vzor-
             ci, s hitrim tempom in z razgibano melodijo, ki je lahko tudi posneta (Habe,
             2012, str. 26).
               Glasbeno pravljico lahko razumemo kot interdisciplinarno dejavnost, ki zdru-
             žuje različne umetniške discipline. Vključuje lahko tudi ustvarjalno gibanje,


                                                                            117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122