Page 119 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 119

4.3 Parametrični preizkusi

             Tukeyjev post-hoc preizkus je pokazal, da se povprečja mestnih in primestnih
             šol statistično značilno razlikujejo (p = 0,020), ne obstajajo pa statistično zna-
             čilne razlike med povprečji mestnih in vaških šol (p = 0,357) oz. med vaškimi
             in primestnimi šolami (p = 0,314).

             4.3.3.2  Welchev preizkus
             Čeprav lahko enosmerno analizo variance opravimo tako v razdelku »Eno-
             smerna ANOVA« kot v razdelku »Analiza ANOVA«, lahko Welchev preizkus
             opravimo samo v razdelku »Enosmerna ANOVA«. Welchev preizkus uporab-
             ljamo tedaj, ko pogoj homogenosti varianc ni izpolnjen. Oglejmo si primer
             uporabe Welchevega preizkusa. Preverimo, ali obstaja razlika v povprečju
             spremenljivke »Q21k« – »Razvijanje sodelovanja v skupini«.
               Najprej preverimo, ali je izpolnjen pogoj enakosti varianc. Rezultati Leveno-
             vega preizkusa so sledeči:

             Ponazoritev 67  Homogeneity of Variances Tests
                                  Statistic     df        df2         p
             Q21k  Levene‘s         3.09         2        806       0.046
                  Bartlett‘s        9.12         2                  0.010

             Opomba. Additional results provided by moretests

               Iz preglednice razberemo, da spremenljivke nimajo enakih varianc
             (F(2,806) = 3,09; p = 0,046), zato je uporaba Fisherjevega preizkusa neupravi-
             čena in je treba uporabljati Welchev preizkus. Zato izberemo ukaz »Ne priv-
             zemi enakosti (Welchev test)« (                     ). Izpiše se nam
             sledeče:

             Ponazoritev 68  Enosmerna ANOVA (Welcheva)
                         F       df1      df2       p
             Q21k       3.88      2       402     0.021
               Iz preglednice razumemo, da v povprečjih obstajajo statistično značilne
             razlike med učitelji, ki poučujejo v različnih okoljih šol (F(2,402) = 3,88; p =
             0,021). Od tod lahko nadaljujemo z natančnejšo analizo povprečij in s post-
             -hoc preizkusi.

             4.3.3.3  Večfaktorska analiza variance
             Poleg enosmerne analize lahko s splošno analizo variance (tj. večfaktorski
             preizkus variance) preverimo, ali se ena odvisna spremenljivka razlikuje gle-
             de na dve ali več neodvisnih spremenljivk.. Govorimo o večfaktorski analizi
             variance. S to analizo preverjamo, ali se ena odvisna spremenljivka razlikuje



                                                                            119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124