Page 120 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 120

Uporaba in izvajanje izštevank v praksi – raziskava

                  otrokov razvoj. Iz analize podatkov je razvidno, da se večina vključenih (76%)
                  strinja, da so izštevanke pomembne za otrokov celostni razvoj. Predvsem se
                  je izkazalo, da po njihovem mnenju izštevanke najbolj spodbujajo razvoj rit-
                  mičnega posluha, glasbeni razvoj, jezikovni razvoj, ustvarjanje v glasbi in do-
                  življanje med otrokom ter odraslim. O pomembnosti vključevanja raznolikih
                  in bogatih zvočnih izkušenj ter načinov izražanja skozi glasbo so pisali različni
                  avtorji (Denac, 2002; Yücesan, 2023; Oblak, 2007; Sicherl-Kafol, 2001b). Glede
                  na dobljene podatke smo našo prvo hipotezo potrdili.
                    V raziskavi nas je zanimalo tudi, katere oblike ritmičnega dela z otroki vklju-
                  čeni v raziskavo najpogosteje uporabljajo pri izvajanju izštevank. Podatki so
                  razkrili, da se vzgojitelji in vzgojiteljice najpogosteje odločajo za ritmično iz-
                  reko besedila (75 %), pogosto pa izštevanko izvajajo z gibi rok, z lastnimi glas-
                  bili in ritmizirajo besedilo izštevanke (67%). Izkazalo se je tudi, da najmanj oz.
                  sploh ne uporabljajo spremljave z otroškimi ljudskimi glasbili. V drugi hipotezi
                  smo predvidevali, da vključeni v raziskavo pri izvajanju glasbenih dejavnosti
                  ob izrekanju izštevanke najpogosteje igrajo z lastnimi in ritmičnimi glasbili.
                  Glede na rezultate ne moremo potrditi naše hipoteze. O pomembnosti upo-
                  rabe ustrezne oblike ritmičnega dela, ki otroka vodi od podzavestnega k za-
                  vestnemu doživljanju ritma, so pisali tudi Breda Bidovec-Oblak in Janez Bole
                  (1968). Yücesan (2023) meni, da otroška ritmična besedila spodbujajo otrokov
                  celostni razvoj (kognitivni, telesni, socialni in čustveni). Ob tem otroci lahko
                  raziskujejo ritem, tempo, dinamiko in zraven izražajo svoja doživetja. Pravi
                  tudi, da je zaradi tega pomembno, da se otroci pri glasbenih dejavnostih v
                  predšolskem obdobju srečujejo z različnimi ritmičnimi besedili in oblikami
                  ritmičnega dela.
                    Zanimalo nas je tudi, katere dejavnosti vprašani najpogosteje uporabljajo
                  z otroki pri izreki izštevank. Glede na dobljene podatke smo ugotovili, da naj-
                  pogosteje uporabljajo merjenje izštevanke z gibi roke (43%), pogosto pa tudi
                  ritmizacijo besedila (41%). Iz podatkov je razvidno, da nekateri nikoli ne izva-
                  jajo ritmičnega dvoglasja, večglasja in ritmične improvizacije. Razlog za to je
                  pomanjkljivo strokovno glasbeno znanje, kar so pokazali tudi rezultati naše
                  raziskave. Yücesan (2023) je okviru izvedene raziskave zapisala nekaj priporo-
                  čil o izbiri in primernosti ritmičnih besedil za izvedbo glasbenih dejavnosti, s
                  katerimi razvijamo celostni otrokov glasbeni razvoj. Vzgojitelji bi morali biti
                  pozorni predvsem na ustrezno izbiro besedila – izštevanke, ki morajo biti kraj-
                  ša in glasovno zanimiva besedila, spodbujajo lastno artikulacijo oz. gibalno
                  ter govorno motoriko predšolskega otroka (Oblak, 2000).
                    Z raziskavo smo želeli raziskati stališča vzgojiteljic in vzgojiteljev glede po-
                  membnosti izštevank za celostni ter glasbeni razvoj otrok in ugotoviti, katere


                  120
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125