Page 120 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 120
Uporaba in izvajanje izštevank v praksi – raziskava
otrokov razvoj. Iz analize podatkov je razvidno, da se večina vključenih (76%)
strinja, da so izštevanke pomembne za otrokov celostni razvoj. Predvsem se
je izkazalo, da po njihovem mnenju izštevanke najbolj spodbujajo razvoj rit-
mičnega posluha, glasbeni razvoj, jezikovni razvoj, ustvarjanje v glasbi in do-
življanje med otrokom ter odraslim. O pomembnosti vključevanja raznolikih
in bogatih zvočnih izkušenj ter načinov izražanja skozi glasbo so pisali različni
avtorji (Denac, 2002; Yücesan, 2023; Oblak, 2007; Sicherl-Kafol, 2001b). Glede
na dobljene podatke smo našo prvo hipotezo potrdili.
V raziskavi nas je zanimalo tudi, katere oblike ritmičnega dela z otroki vklju-
čeni v raziskavo najpogosteje uporabljajo pri izvajanju izštevank. Podatki so
razkrili, da se vzgojitelji in vzgojiteljice najpogosteje odločajo za ritmično iz-
reko besedila (75 %), pogosto pa izštevanko izvajajo z gibi rok, z lastnimi glas-
bili in ritmizirajo besedilo izštevanke (67%). Izkazalo se je tudi, da najmanj oz.
sploh ne uporabljajo spremljave z otroškimi ljudskimi glasbili. V drugi hipotezi
smo predvidevali, da vključeni v raziskavo pri izvajanju glasbenih dejavnosti
ob izrekanju izštevanke najpogosteje igrajo z lastnimi in ritmičnimi glasbili.
Glede na rezultate ne moremo potrditi naše hipoteze. O pomembnosti upo-
rabe ustrezne oblike ritmičnega dela, ki otroka vodi od podzavestnega k za-
vestnemu doživljanju ritma, so pisali tudi Breda Bidovec-Oblak in Janez Bole
(1968). Yücesan (2023) meni, da otroška ritmična besedila spodbujajo otrokov
celostni razvoj (kognitivni, telesni, socialni in čustveni). Ob tem otroci lahko
raziskujejo ritem, tempo, dinamiko in zraven izražajo svoja doživetja. Pravi
tudi, da je zaradi tega pomembno, da se otroci pri glasbenih dejavnostih v
predšolskem obdobju srečujejo z različnimi ritmičnimi besedili in oblikami
ritmičnega dela.
Zanimalo nas je tudi, katere dejavnosti vprašani najpogosteje uporabljajo
z otroki pri izreki izštevank. Glede na dobljene podatke smo ugotovili, da naj-
pogosteje uporabljajo merjenje izštevanke z gibi roke (43%), pogosto pa tudi
ritmizacijo besedila (41%). Iz podatkov je razvidno, da nekateri nikoli ne izva-
jajo ritmičnega dvoglasja, večglasja in ritmične improvizacije. Razlog za to je
pomanjkljivo strokovno glasbeno znanje, kar so pokazali tudi rezultati naše
raziskave. Yücesan (2023) je okviru izvedene raziskave zapisala nekaj priporo-
čil o izbiri in primernosti ritmičnih besedil za izvedbo glasbenih dejavnosti, s
katerimi razvijamo celostni otrokov glasbeni razvoj. Vzgojitelji bi morali biti
pozorni predvsem na ustrezno izbiro besedila – izštevanke, ki morajo biti kraj-
ša in glasovno zanimiva besedila, spodbujajo lastno artikulacijo oz. gibalno
ter govorno motoriko predšolskega otroka (Oblak, 2000).
Z raziskavo smo želeli raziskati stališča vzgojiteljic in vzgojiteljev glede po-
membnosti izštevank za celostni ter glasbeni razvoj otrok in ugotoviti, katere
120