Page 125 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 125
Možnosti povezovanja vsebin
razlikuje od integriranih pristopov, kot so fuzija, multidisciplinarnost, interdi-
sciplinarnost in transdisciplinarnost. Fuzija predstavlja integracijo vsebin in ci-
ljev posameznih predmetov v enotno učno vsebino, pri čemer se združujejo
tudi cilji posameznih predmetov. Povezovanje vsebin znotraj posameznega
predmeta nakazuje integracijo poddisciplin znotraj specifičnega predmetne-
ga področja, kot npr. združevanje vsebin biologije, fizike in kemije v okviru
naravoslovja. Multidisciplinarnost vključuje sočasno poučevanje različnih
predmetov, vendar ločeno po posameznih predmetih, kjer učenci pridobiva-
jo znanje o skupni temi ali učni vsebini v istem časovnem obdobju. Interdi-
sciplinarnost vključuje več možnosti povezovanj, kjer so predmeti povezani s
skupno temo ali z učnim ciljem. Vzgojitelj ali učitelj jasno opozori otroke na te
povezave in jih podpre z različnimi ključnimi vprašanji, skupnimi koncepti ali
cilji. Transdisciplinarni pristop se razlikuje od drugih, saj ne izhaja iz posame-
znih predmetov ali njihove povezave, temveč iz konteksta resničnih življenj-
skih situacij. Različni predmeti in predmetna področja so še vedno prisotni
v procesu učenja, vendar ni poudarjen njihov specifičen pomen. Ta način
vpliva na celostno izoblikovanje usposobljenosti posameznika ter poudarja
osebno rast, socialno ozaveščenost in odgovornost.
Robin Fogarty (2009) je oblikovala desetstopenjski model povezovanja
učnih vsebin, ki sega od celične stopnje, kjer je pouk ločen po posameznih
predmetih, do nadpredmetne stopnje, kjer učenci samostojno povezujejo
znanje izven rednega izobraževanja. Celična stopnja predstavlja tradiciona-
len pouk, kjer so predmeti ločeni, učne vsebine so ozko usmerjene in poveza-
ve med njimi minimalne. Povezana stopnja vključuje povezovanje predmeta
z znanstveno disciplino, vendar brez izrazite možnosti transfera znanja med
različnimi predmeti. Vpletena stopnja poudarja razvijanje spoznavnih spo-
sobnosti znotraj enega predmeta in njihovo povezovanje z drugimi pred-
meti. Vzporedna stopnja vključuje usklajevanje sorodnih vsebin med učite-
lji različnih predmetov, s čimer spodbuja lažji prenos znanja med predmeti.
Deljena stopnja vključuje timsko sodelovanje dveh učiteljev, ki obravnavata
skupne učne vsebine. Prepletena stopnja poudarja tematski pristop pri pove-
zovanju učnih vsebin, kar učencem omogoča opazovanje povezav med raz-
ličnimi predmetnimi področji. Nizana stopnja prikazuje razvoj učnih sposob-
nosti znotraj enega predmeta, ki lahko vplivajo na prenos znanja na druge
predmete. Integrirana stopnja zahteva iskanje skupnih značilnosti med vsemi
vključenimi predmetnimi področji in povezuje cilje posameznih predmetov.
Poglobljena stopnja poudarja poglobljeno raziskovanje problema s perspek-
tive enega predmeta, kar spodbuja avtonomno povezovanje znanja. Nad-
predmetna stopnja pa vključuje samostojno iskanje in dopolnjevanje zna-
125