Page 33 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 33

Ljudska pesem brez melodije

                   − Razvijanje fonološke zavesti: Izštevanke pogosto vsebujejo besedne
                  igre, rime in ponavljanja zvokov, kar prispeva k razvoju fonološke zaves-
                  ti. To je sposobnost razpoznavanja in manipulacije zvokov v jeziku, kar je
                  temelj za razvoj branja in pisanja.
                   − Spodbujanje besednega zaklada: Glasba in izštevanke lahko vsebujeta
                  besede, ki morda niso del vsakdanjega pogovornega jezika. Otroci se
                  lahko naučijo novih besed in izrazov ter razvijejo svoj besedni zaklad
                  skozi poslušanje in ponavljanje.
                   − Povečanje koncentracije in pozornosti: Glasba in ritmični vzorci v
                  izštevankah lahko pomagajo pri povečanju otrokove koncentracije in
                  pozornosti. Sposobnosti sledenja ritmu in ponavljanja besed v pesmi
                  zahtevata mentalno angažiranost.
                   − Socialno učenje in interakcija: Otroci se pogosto učijo jezika skozi soci-
                  alno interakcijo. Skupno petje izštevank lahko spodbuja komunikacijo
                  in sodelovanje med otroki ter z odraslimi.

               Pri povezovanju glasbe z izštevankami je pomembno izbrati pesmi, ki so
             primerne  otrokovi  starosti in  razvojni  stopnji.  Uporaba  ritmičnih  gibov ali
             preprostih instrumentov lahko dodatno pripomore k vključitvi otrok in kre-
             pitvi povezave med jezikom, gibanjem ter glasbo.

             Oblike ritmičnega dela z izštevankami
             Otrok že v predšolskem obdobju v svojih igrah izraža čut za ritem. Ta se kaže v
             izmišljarijah in izvajanju različnih ritmičnih besedil. Ob tem pa izraža potrebo
             po gibanju, ki ga povezuje z govorom ali s petjem. Iz te dejavnosti izhaja ele-
             mentarna ritmična vzgoja. Izhodišče so ritmična besedila, ki jih uporabljamo
             v različnih oblikah ritmičnega dela. Te pa vodijo otroka od podzavestnega k
             zavestnemu doživljanju ritma (Bidovec-Oblak in Bole, 1967).
               Oblike ritmičnega dela so:

             Izreka besedila
             Besedilo izštevanke  enakomerno izrekamo na določeni glasovni višini. Pri
             tem ne upoštevamo elementov interpretacije (primer 1).












                                                                             33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38