Page 28 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 28

Ljudska pesem

                  tkivo glasbenega izraza, ki je ključnega pomena za celostno razumevanje
                  kulturne dediščine in identitete skupnosti.

                       Izštevanke vsi poznamo – te folklorne pesmice, te neskončno smešne šale,
                       te skrivnostne uroke naših otroških skrivanj in lovljenj. Ni težko dokazati,
                       da je tudi izštevanka pesniška oblika, ki ima svoja in samosvoja, stroga
                       pravila. V oči – natančneje: v ušesa! – pade izjemno živ in bogat ritem.
                       Novak (2012, str. 23)



                  4.2  Ljudska pesem brez melodije
                  Marija Stanonik (2006, str. 252–253) navaja, da motivika otroške ljudske pesmi
                  odkriva gospodarske in družbene razmere, v katerih so živeli njeni nosilci.
                  Pokaže nam njihovo tesno povezanost z naravo in življenjem v neformalnih
                  skupinah, recimo v primeru pastirjev. Do izraza prihaja zabavnost, smešnost,
                  komičnost. To komičnost v otroški ljudski pesmi avtorica razlaga v smislu, da
                  je smeh vedno smeh skupine, da ima družbeni pomen, saj je kot tak vedno
                  namenjen drugim. Tudi otroške ljudske pesmi, kot del otroških iger, so po
                  svoji funkciji izrazito kolektivne in ne solistične, saj rabijo za skupno zabavo
                  otrok ali otrok in odraslih. Kljub temu pa ljudska pesem preprostemu človeku
                  ni bila samo zabava, temveč spremljevalka vsakdanjih in prazničnih dni, ki
                  odseva njegovo podobo in odzivnost na dogodke, ki so ga prizadeli. Nosilec
                  pesmi je človek, ki se z njo sreča že v zgodnjem otroštvu. V tem obdobju mu
                  mama, babica, varuška zapoje zazibalko ali uspavanko, da ga poteši in uspa-
                  va. Običajno so to preproste pesmice, ki so si jih matere izmišljevale in zlagale
                  sproti ter jih še danes. Ko pa se otrok skobaca iz maminega naročja in pomeša
                  med vrstnike, ga obda svet igre, ki je poln kratkih pesmic. Preden se gredo
                  otroci npr. skrivat ali lovit in je treba določiti tistega, ki bo mižal ali lovil, se
                  postavijo v krog in eden začne glasno izgovarjati besede izštevalnice. Včasih
                  so sestavljene iz na videz nesmiselnih besed in so očitno stare. Nekatere so
                  nastale blizu šole in so bolj domiselne, drugim se pozna, da so nekaj živega in
                  nastajajo še danes (Kumer, 1996, str. 25).
                    Zmaga Kumer (1975, str. 82) trdi, da so otroške izštevalnice med redkimi pri-
                  meri ljudskega pesemskega izročila, ki nimajo melodije. Kljub temu pa niso
                  brez stika z glasbo, saj jih otroci izgovarjajo ostro ritmizirano ali z nekoliko
                  pojočim, privzdignjenim glasom. Največkrat so »izštevalnice skovane iz čud-
                  nih, na videz ničemur podobnih besed, včasih so kratki, smiselni stavki ali tudi
                  dolga naštevanja, vselej pa so besedila ostro ritmizirana. Nekatera so zelo do-
                  miselna, druga, nastala blizu šole, prazna in bledolična« (Kumer, 1975, str. 20).


                  28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33