Page 121 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 121

Načini naslavljanja čustvenih reakcij

              in stisk



              Načini, na katere mladostniki stiske pokažejo, so zelo različni, zato ni univerzalnega prin-
              cipa, kako nasloviti čustvene reakcije ali ponuditi podporo. Načini naslavljanja stisk so od-
              visni od osebe, vsebine in okoliščin. Otroku ali mladostniku so lahko v podporo različni
              ljudje; vsak v svoji vlogi in s svojimi spretnostmi.

              Za uspešno naslavljanje čustvenih reakcij in stisk v razredu oz. v šolskem sistemu je po-
              membna vloga socialne klime in upravljanja z razredom. V okviru tega se je v zadnjih deset-
              letjih oblikoval koncept CLASS (Pianta in Hamre, 2009), ki naslavlja različne komponente,
              ki vplivajo na strukturo in naravo interakcije med voditeljem razreda (učiteljem) in učenci
              oz. dijaki.

              Koncept CLASS predstavlja teoretičen okvir, podprt z empiričnimi podatki, znotraj katere-
              ga lahko razumemo dobro interakcijo v razredu. Predstavlja enega modernejših pristopov
              evalvacije izobraževalnih interakcij, ki ne upošteva le akademskih dosežkov, temveč vklju-
              čuje tudi čustvene komponente učenčevega oz. dijakovega razvoja. Koncept je sestavljen
              iz treh latentnih področij, ki predstavljajo čustveno podporo, organizacijo dela in podporo
              pri navodilih. Latentna področja se kažejo v pomenskih enotah interakcije oz. kot vedenj-
              ski vzorci v razredu (dimenzije), kar se lahko prepozna v posameznih indikatorjih vsako-
              dnevnega življenja v razredu (Pianta in Hamre, 2009; Hamre idr., 2013). Področja, dimenzije
              in indikatorji so predstavljeni na Sliki 13.1 (Pianta in Hamre, 2009).


              Uravnavanje čustvenih reakcij in stisk v delavnicah
              A (se) štekaš?!?


              Redkokateri  mladostnik  se  v  toku  svojega  odraščanja  izogne  izpraševanju  ali  soočanju
              z vsebinami, ki jih naslavljamo v delavnicah A (se) štekaš?!? Gre namreč za vsebine o živ-
              ljenju, odnosih, postavljanju zase ali za druge, reševanju problemov in podobno. To so
              vsebine, s katerimi prihaja vsakdo v stik, pogosto pa se ljudi tudi čustveno oz. osebno
              dotaknejo. Hkrati v delavnicah naslovimo tudi teme samomorilnega vedenja, (samo)poško-
              dovanja, čustvenih stisk, ustrahovanja in medosebnih konfliktov, zlorabe drog ali drugih
              psihoaktivnih substanc, nevarnega vedenja itd., o katerih sicer ljudje težje spregovorijo,
              čeprav neredko o njih razmišljajo ali jih doživljajo. Pri naslavljanju takšnih vsebin navadno
              pridejo na dan močna neugodna čustva, še posebej če je tematika aktualna in imajo z njo
              ljudje osebne ali neposredne izkušnje. Razumevanje uravnavanja tega znotraj koncepta
              CLASS je dobrodošlo tudi za izvajalce delavnic.






                                                   119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126