Page 120 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 120

POGLAVJE 15


                 Naslavljanje močnih čustvenih

                 reakcij in stisk









                 Vita Poštuvan, Teja Dečman, Lea Dvoršak, Frida Golja, Rea Rus, Zala Uran
                 Ključne besede: čustvene reakcije, čustvena regulacija, čustvena podpora, socialna
                 klima, koncept CLASS




                   UVOD
                   Otrok se z odraščanjem uči čustvene regulacije ali uravnavanja čustev. To pomeni,
                   da se  uči  zmožnosti  zagotavljanja  ustreznega nadzora nad svojimi čustvenimi
                   odzivi (nevropsihološkimi, biokemičnimi, vedenjskimi in kognitivnimi) na neugodne
                   situacije (Webster­Stratton, 2016). Sprva se tega uči s pomočjo staršev, ko z jokom
                   nakazuje na svoje neugodje. Kasneje mu z zorenjem pomaga razvoj jezikovnih
                   spretnosti,  preko katerih  poskuša poimenovati svoja čustva, opisati misli in
                   namere; s tem pa tudi uravnavati odzive. Nevrološko zorenje, značaj in razvojni
                   nivo, starševska socializacija in podpora okolja so pomembeni dejavniki v ozadju
                   tega učenja (Webster­Stratton, 2016).
                   Otroku pri čustveni regulaciji pomaga stabilnost in doslednost v vzgojnih procesih
                   postavljanja mej, sprejemanje čustev in čustvenih odzivov otroka, pogovor o čust­
                   vih, učenje preko zgleda pri starših in drugih pomembnih osebah, procesi notran­
                   jega pozitivnega samogovora, naučeni načini reševanja in soočanje s težavami itd.
                   (Webster­Stratton, 2016). Nekaterim otrokom to dela težave,  zato težje sklepajo
                   in obdržijo prijateljstva ter manj konstruktivno rešujejo svoje težave. Takšni otroci
                   lahko razvijejo tudi paleto težav na področju čustvenih in vedenjskih motenj, ki se
                   kasneje v odraslosti kažejo tudi v obliki razpoloženjskih ali s stresom povezanih
                   duševnih motenj. Konstruktivnih načinov izražanja čustev se je možno naučiti tudi
                   v času mladostništva in to v šolskem okolju.




                                                   118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125