Page 126 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 126

Ker je lahko žalovanje psihični in fizični napor, sva v tem primeru normalizirali pomembnost
                 počitka. Učencu sva ponudili tudi možnost individualnega pogovora po koncu delavnice, če
                 bi ga potreboval. Žal se zanj se ni odločil, zato so se mi po koncu delavnice še toliko bolj
                 pojavljali dvomi o tem, ali sem v dani situaciji zares naredila vse, kar sem lahko in ali bi
                 lahko reagirala drugače, boljše? Porajale so se mi misli, predvsem o tem, kako se učenec
                 sooča z izgubo: ali dobiva zadostno in ustrezno podporo s strani staršev – tudi oni navse-
                 zadnje bijejo svojo bitko ter se z izgubo soočajo na svoj način; ali ima podporo prijateljev
                 in tako naprej. Po zaključku delavnice sva se s soizvajalko o tem pogovorili. Strinjali sva se,
                 da o tem obvestiva tudi koordinatorico projekta, ki nama je omogočila izredno supervizijo,
                 na kateri smo se o izkušnji pogovorile in razmišljale o možnih odzivih.


                 Učenec, ki se je zaprl vase


                 Spoštovanje učenčeve perspektive se v okviru koncepta CLASS kaže kot fleksibilnost, avto-
                 nomija in izražanje učencev. Na eni od delavnic so bili učenci najprej nemirni, pri čemer je
                 večje disciplinske težave delal en učenec. Izvajalki sta z upravljanjem vedenja jasno izrazili
                 pričakovanja glede sodelovanja. Učenec je še sodeloval in npr. v uvodnih igrah ob asoci-
                 acijah podajal neobičajne in agresivne predloge (za duševno zdravje je rekel, da pomeni
                 »to, da se ne fentaš«). S poglabljanjem delavnice pa se je učenec vedno bolj zapiral vase in
                 odgovarjal le takrat, ko je bil direktno nagovorjen. Izvajalki sta opazili umik, vendar sta bili
                 fleksibilni in spoštljivi do njegove situacije. V zadnjem delu delavnice sta učence povpra-
                 šali, ali poznajo kakšen primer posameznikov, ki so imeli težave v duševnem  zdravju.
                 Po kratki tišini se je oglasil isti učenec. Povedal je, da je na youtubu spremljal fanta, ki je
                 pred kratkim umrl zaradi samomora. Učenec se je ob primeru odprl in razgovoril. Pojasnil
                 je, da naj bi imel youtuber težave z depresijo, vendar nihče ni pričakoval takega razpleta.
                 Ob analizi primera so učenci zaključili, da imajo lahko tudi ljudje, ki navzven izgledajo sreč-
                 no in veselo ali so slavni, težave v duševnem zdravju oziroma, da se lahko tudi oni soočajo
                 s stiskami. Učenci so poudarili, da je pomembno, da smo zato prijazni z drugimi ljudmi, saj
                 nikoli ne vemo s kakšnimi stiskami se soočajo. S pogovorom o konkretnem primeru smo
                 učencem dali vzor, da se težkim temam ne izogibamo, jih ne tabuiziramo in ne ustvarjamo
                 še večje stigme glede tistih, ki so umrli zaradi samomora. Hkrati smo z jasnimi stališči,
                 da je možno najti rešitev, napeljali učence k drugačnim vedenjskim vzorcem. To je bilo še
                 posebej pomembno v tem primeru, saj se je kasneje v presejalnih vprašalnikih pokazalo,
                 da je bil učenec samomorilno ogrožen in je že imel pretekli poskus samomora. Fleksibil-
                 nost v izvajanju delavnice in dovoljšnja občutljivost za učenčevo nelagodje sta pripomogla
                 h konstruktivnemu naslavljanju situacije.


                 Klika učenk s povečanim tveganjem za samomor


                 Koncept CLASS izpostavlja pomen pozitivne klime v razredu, ki prispeva k temu, da učenci
                 delijo svoja čustva in razmišljanja (Pianta in Hamre, 2009). V takih primerih se rado zgodi,
                 da učenci že v igrah prebijanja ledu na začetku delavnic, delijo zelo intimne reči. Na eni
                 izmed osnovnih šol je bila takšna skupina sedmih deklet. Takoj so poročale, da »imajo


                                                   124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131