Page 125 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 125

2009) se začne pozitivna klima na delavnici zelo hitro kazati: učenci se šalijo in veselo pri-
              povedujejo svoje vsakodnevne dogodivščine in  zagate v tem obdobju. Vendar pozitivno
              vzdušje kmalu prekine komentar učenca, da mu je prejšnji teden umrl brat. Izvajalci potre-
              bujejo iztočnice, ki jim pomagajo, da se dobro znajdejo v takih situacijah. Situacije v danem
              trenutku ne morejo še dodatno preveriti, morda ali verjetno ne poznajo celotnih okoliščin.
              Možnost individualnega pogovora oz. naslavljanja posameznega primera v celotnem razre-
              du omogoča, da posamezni primer bolj poglobljeno obravnavajo, tako z vidika izkušenj,
              znanja, počutja udeleženca. Učenca se v takem primeru vpraša ali je pripravljen o prime-
              ru kaj več povedati pred celotnim razredom ali raje po zaključku delavnice ostane z nami
              in kasneje individualno spregovori. Če opazimo potrebo za pogovor že med samo delavnico,
              učenca povabimo v drug prostor (npr. učilnico, kabinet ali spletno okolje, če delavnica pote-
              ka preko spleta). S tem dajemo možnost premisleka in soglasja, da težje situacije naslavlja-
              mo v skupini oz. individualno. To sta naredili tudi izvajalki v tem primeru.

              Kljub varovanju zasebnosti učenca, ki izpostavi določeno problematiko, lahko doživljanje
              le-te naslovimo na celotno skupino. Prav je, da se težkim temam v skupini posvetimo, saj
              je ravno to namen delavnic, ne le predajanje znanja. S pogovorom o tem sporočamo, da je
              izražanje stisk sprejemljivo in da se lahko skupaj o tem pogovorimo. Torej ne izpostavljamo
              zgolj učenca, ki je načel temo, saj ne gre za pogovor z njim pred celotnim razredom, temveč
              za pogovor celotne skupine o izpostavljeni temi. Na ta način vključimo celotno skupino
              in posredno nudimo tudi podporo učencu, ki se je izpostavil. Tako lahko nagovorimo ostale
              učence in jih povprašamo, ali so za neljub dogodek vedeli ter jih spodbudimo, da sošolcu/ki
              nudijo podporo. Lahko jih vprašamo, ali so že imeli priložnost izraziti sožalje, napisali
              kakšno spodbudno misel, da ve, da mislijo nanj/o. V kolikor ne, jih povabimo, ali mu kdo
              želi kaj sporočiti. Žalujočega učenca lahko povprašamo, ali ima prijatelja v razredu, s ka-
              terim se najbolj razume in druži. Razložimo, da je v takih trenutkih pomembno, da smo
              prijatelju na voljo za podporo. Spodbujamo, da to izkažejo preko telefonskega pogovora
              ali druženja. Pomembno je, da povemo, da je podporo potrebno izkazovati skozi čas, ne
              zgolj kot enkraten, trenutni odziv na situacijo. Pozornost lahko torej usmerimo na skupino
              in dovolimo pogovor o težki temi, čeprav je vsem nelagodno. Skupaj se lahko usmerjamo
              na izražanje misli in čustev ter iskanje rešitev.

              Takšne situacije lahko pretresejo tudi nas, izvajalce, zato je pomembno, da si vzamemo
              trenutek zase in se v danem trenutku, s pomočjo različnih tehnik, razbremenimo, kolikor
              je v dani situaciji mogoče. V prihodnje lahko pred pričetkom delavnic vnaprej razmišljamo,
              kako se odzvati, če učenec izpostavi težko situacijo. Na fizičnem nivoju lahko za olajšanje
              stresnih simptomov (plitvo dihanje, zakrčenost v trebuhu in prsnem košu ter šibkost v ro-
              kah ob stiski, čustvih žalosti, nemoči) poskusimo globoko vdahniti in izdahniti, vzravnamo
              se ter razpremo prsni koš, pretegnemo roke. Na psihičnem nivoju si lahko pomagamo z mis-
              lijo, da smo v tistem trenutku na voljo za pogovor in o svojih čustvih razmišljamo nekoliko
              kasneje. Normalno je, da ob takšnih nenadnih situacijah ostanemo brez besed oziroma ne
              vemo, kako se odzvati. Dobrodošlo je, da to tudi verbaliziramo (npr. »Sem brez besed. Ne
              vem, kaj naj ti rečem, da se boš bolje počutil/a.«).






                                                   123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130