Page 240 - Petelin, Ana, et al. Eds. 2019. Zdravje otrok in mladostnikov / Health of Children and Adolescents. Zbornik povzetkov z recenzijo / Book of Abstracts. Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press
P. 240
avje otrok in mladostnikov | health of children and adolescents Ocena prehranskega profila živil, ki nagovarjajo otroke
Nina Križnik1, Petra Ožbolt1, Gašper Klemenčič2, Nika Kremić3
1 Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Jamnikarjeva ulica 101, 1000
Ljubljana, Slovenija
2 Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, Kardeljeva ploščad 16, 1000 Ljubljana,
Slovenija1
3 Zveza potrošnikov Slovenije, Frankopanska ulica 5, 1000 Ljubljana, Slovenija
Nosilci živilske dejavnosti s svojimi proizvodi in z njihovo predstavitvijo pomem-
bno vplivajo na prehranjevalne navade ljudi. Posebno ranljiva skupina so otro-
ci, ki jih proizvajalci s predstavitvijo izdelkov pogosto nagovarjajo tudi k nakupu
in uživanju živil z manj zdravim prehranskim profilom. V raziskavi smo pre-
verili prehranski profil 90 naključno izbranih živil iz devetih prehranskih kat-
egorij, ki z embalažo nagovarjajo otroke. S pomočjo Prehranskih smernic za
oblikovanje pravil ravnanja za zaščito otrok pred neprimernimi komercialnimi
sporočili in prehranskega semaforja smo ocenili kako ustrezna so živila za preh-
rano otrok. Izsledki kažejo, da je spodbujanje glede na smernice upravičeno pri
manj kot petini pregledanih živil. To so živila iz štirih prehranskih kategorij, in
sicer se k uživanju lahko spodbuja devet mesnih izdelkov, štiri izdelke iz skupine
sirov, dve pijači in en mlečni namaz. Raziskava kaže, da otroke s predstavitvi-
jo nagovarjajo predvsem živila, pri katerih zaradi previsoke vsebnosti sladkorja,
maščob ali soli zasveti rdeča luč na prehranskem semaforju in zato niso primer-
na za vsakodnevno uživanje. Menimo, da je izboljšanje obravnavane problema-
tike mogoče doseči z družbeno odgovornejšim ravnanjem proizvajalcev ter ob
izboljšanju prehranske pismenosti otrok in staršev.
Ključne besede: otroci, prehranski profil živil, prehrana otrok, živilska
industrija

238
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245