Page 91 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 91
ia universitatis da najbolj razpoznavna značilnost, ki jo miselnem programu ter pričakujejo odlične sto-
8 | s. s. lebe in m. rok – od poučnosti do ust varjalnega uživanja ... 91 drugi ponudniki zaradi inovativne nadgra- ritve vodnikov.
dnje le stežka lovijo.
– Sredi 80. let je 70 % njihovih potovanj letal- Razvoj kulturnega turizma skozi tisočletja
skih – to doseže svetovni turizem kot celota kaže veliko stalnic, predvsem na področju mo-
šele tri desetletja kasneje. Prevzamejo prvega tivacije, ki obsega učenje/širitev obzorja (zgodo-
konkurenta. vina, umetnost), osebnostno rast/zorenje (ezote-
– V 90. letih vključijo potovanje gostov na od- rika, kultura, srečanje z naravo) in duhovnost/
hodno letališče s sredstvi javnega prevoza v vero. Nespremenjeno ostaja tudi, da si kulturni
ceno potovanja – da bi vzpodbudili rabo jav- turisti želijo vodstva. Vloga vodnika je pri klasič-
nih prevoznih sredstev, nadgradijo kasneje nih KT potovanjih ključnega pomena: gostje se
ponudbo celo na vožnjo v prvem razredu. pogosto prav zaradi odličnega vodnika odločijo
Vse kataloge tiskajo na recikliranem papir- za potovanje (objava v katalogu).
ju. Studiosus prevzame še dva ponudnika
študijskih potovanj in se utrdi kot globalno S pojavom ustvarjalnega turizma je bil del
najuspešnejši ponudnik KT potovanj. V po- nalog in tudi kompetenc vodnika prenešen na lo-
znih 90. uvedejo izobraževanje na področju kalne mojstre, ki so obiskovalce učili svojih spret-
ekologije za hotele v nekaterih državah tret- nosti. Najnovejši razvoj pa kaže, da prevzemajo v
jega sveta. sklopu »ekonomije deljenja« pomemben del vlo-
– V začetku 3. tisočletja nadomestijo upad ge vodnika laični domačini, saj osebe, vajene (in
povpraševanja zaradi SARS in napada na naveličane?) velikega udobja v hotelih, kot kon-
WTC z uvedbo študijskih križarjenj, ki pos- trast doslej doživetega iščejo pristen stik z do-
tanejo velika uspešnica. mačini v obiskani destinaciji. Ugotovimo lahko
– Gostom omogočijo doplačilo za kompen- torej, da je zaključek popolne prevlade množič-
zacijo ogljičnega odtisa svojega potovanja nega turizma prinesel razvojno priložnost števil-
in sredstva namenijo okoljskim projektom. nim manj razvitim območjem, ki so znala ohrani-
Podjetje pridobi okoljske certifikate ISO in ti pristnost in svoje izročilo, katerih bistveni del
EMAS ter prejme več nagrad za svojo DO je lokalna gastronomija. Da bi to ohranili tudi
in inovativnost. v prihodnje, odlični organizatorji potovanj od
– V drugi dekadi 3. tisočletja s podporo okolj- svojih gostov pričakujejo spoštljiv odnos do go-
skim projektom dosežejo, da so vsa njihova stiteljske skupnosti in s tem kažejo svojo DO: ta
potovanja klimatsko nevtralna. Vedno znova je postala nujen del vsake KT ponudbe (primer
prejemajo po vsem svetu okoljska priznanja. Studiosus).

Sklep Razen »tipičnih« kulturnih turistov po
pristni lokalni in po kulturni ponudbi že dol-
Današnja raznolikost KT ponudbe kaže, da ne go povprašujejo tudi turisti iz drugih segmen-
moremo več definirati enovitega tipa »kulturne- tov. Trdimo lahko, da »čistih« profilov gostov
ga turista«, saj obstaja znotraj segmenta več raz- ni več in da smo vsi že zdavnaj postali »hibridi«.
ličnih profilov. Udeleženci študijskih potovanj Omenili smo, da kulturni turist rad podaljša po-
in obiskovalci posebnih dogodkov v domeni tovanje za nekaj dni s počitnicami; poslovni, re-
»visoke kulture« (festivali, gledališče, klasični kreativni ali množični turisti pa se pogosto od-
koncerti) imajo podobne sociografske značilnosti: ločajo za oglede KT znamenitosti in ustvarjalne
nadpovprečno izobrazbo (ali študentje na poti delavnice z domačini. Izkazalo se je, da ne gle-
k njej) in višje prihodke kot povprečje prebival- de na pripadnost segmentu povpraševanja dob-
stva (Günter 2003). Povprašujejo po udobju, do- rih 40 % turistov obišče tudi kulturne znameni-
tosti in prireditve (Leksikon turizma, 2012; Lebe
et al, 2009).
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96