Page 104 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 104
razprave, študije

Luter, ki je še tudi potem, ko so ga zaprli v samostan in se je tu zara-
di pomanjkanja drugih globin poglobil vase in vrtal strašne temačne rove,
ostal pošten rudarski sin, je končno opazil, da zamaknjeno sveto življen­
je zanj ni mogoče in da ga bo njegova vrojena ,aktivnost’ v duši in telesu
pogubila. Vse predolgo je s samopremagovanjem poizkušal najti pot do
svetništva. ([1881] 2004, 67)
Toda ni šlo, zavestno se je odločil drugače in si rekel:

Vite contemplative sploh ni! Pustili smo se prevarati! Svetniki niso nič
bolj vredni od vseh nas. ([1881] 2004, 67)
To je bil docela plebejski odziv, celo »kmečki način, kako obdržati svoj
prav, toda za Nemce takratnega časa edini in pravilni«, zato je v lute-
ranskem katekizmu zapisano, da so »slavljena duhovna dela svetnikov
izmišljena« (Nietzsche [1881] 2004, 67)
Gibanje, ki ga je v marsičem povzročila Lutrova karizma »spomenik
samega sebe«, pa je sčasoma začelo dobivati »od njega neodvisne struk-
ture«, kljub temu da je Luter ostal »osrednji simbol reformacijskega giba-
nja, ni pa bil njegov edini vzrok«, poudarja Volker Leppin. »Martin Luter
je bil menih, profesor in pridigar, politik pa ni bil«, in kot nepolitik se je
znašel »na političnem parketu.« (Leppin [2006] 2017, 189) Nedvomno je
bil Luter »še naprej prisoten in je ostal spoštovana avtoriteta, toda od-
ločitve so sprejemali drugje, v politiki« ([2006] 2017, 219). Osamljeni in
veliki ustvarjalec svetovne zgodovine je bil človek, ki je v danih okoliš-
činah svojega časa »postal to, kar je bil: »sin rudarja, papežev sovražnik,
znanilec konca, profesor, menih in soprog. Martin Luter« ([2006] 2017,
292). Tudi to ugotovitev lahko s kladivom pribijemo na platnice svetov-
ne zgodovine, te zgodovine, ki se je nemara brez kladiva sploh ne da po-
četi, in v tem pomenu je tudi zgodovina simbol za nekaj napredujoče-
ga, čeprav je Nietzsche Lutra dojemal kot »nemogočega meniha«, »ki je
iz vzrokov svoje ’nemogočnosti’ napadel cerkev in jo – potemtakem! –
prenovil« (Nietzsche [1888] 1989, 254), in to vse do danes.
Kot da bi se Nietzsche lotil analize Lutra »ne več z moralistično
preproščino vaškega duhovnika, ne več z osladno in obzirno sramežlji-
vostjo protestantskih zgodovinarjev«, ampak z »neustrašnostjo, iz moči

102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109