Page 101 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 101
cvetka hedžet tÓTH

sedno za to, kar pojem konkretno kaže in na kar opozarja že sam iz sta-
re grščine izhajajoči izraz.

Še enkrat: kaj nam sporoča Friedrich Nietzsche kot vzgojitelj, in to s
kladivom v rokah, po svojem velikem vzorniku Martinu Lutru? Luter,
»ta prekleti menih« (Nietzsche [1908] 1989, 254), je obsojal Cerkev, ki se je
izrodila v bolno barbarstvo, saj je kot taka

oblika smrtnega sovraštva do vsakršne poštenosti, do vsakršne visokosti
duše, do vsakršne vzgoje duha, do vsakršne odkritosrčne in dobrotljive
človeškosti (Nietzsche [1895] 1989, 311).

Po Nietzscheju je Luter videl vso »pokvarjenost papeštva«; »parazitizem
kot edina cerkvena praksa« izpije »vso kri, vso ljubezen, vsakršno upanje
življenja« in leta 1545 je v Polemiki o papeškem primatu v »pokorščini, iz-
kazovani papežu«, prepoznal celo »hudičevo delo in malikovanje« ([1895]
1989, 352).

Zelo napačno in zgrešeno je trditi, da je Nietzsche antikrist. Vprašajmo
se, kaj sploh pomeni ta grdi izraz in kdo je antikrist. Nietzschejevo odklan­
janje cerkvenega, institucionaliziranega krščanstva nikakor ne pome-
ni opuščanja etike, kajti celo vzdevek antikrist, ki ga Nietzsche upo-
rablja za označevanje svoje misli (Nietzsche [1908] 1989, 199), izhaja od
Schopenhauerja in pomeni tole:

Da ima svet zgolj fizični pomen in nikakršnega moralnega, je največ-
ja, najbolj pokvarjena, temeljna napaka, dejansko perverznost mišljenja,
in je v svojem bistvu to, kar pooseblja vera antikrista (Schopenhauer [1851]
1986, 5:238).

Skratka, če v svetu, življenju nisi zmožen dojemati nič etičnega, če sploh
nimaš razvitega čuta za kaj etičnega, si pač antikrist.

So torej etične pobude tisti enkratni vzgibi, ki so določene ljudi pri­
pravili do tega, da so celo s kladivom v rokah oznanili svetu svojo zav-
zetost in potrebo po poštenosti in pravičnosti? V Jutranji zarji Nietzsche
ugotavlja, da je ta potreba včasih delovala že skoraj fanatično:

99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106