Page 178 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 178
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Sozvočne oktave razen že opisanih spretnosti za igranje sozvočnih in-
tervalov in akordov zahtevajo dodatne spretnosti. Ob vadenju lestvice v
sozvočnih oktavah z eno roko se mora roka med vsako približati svoje-
mu naravnemu položaju. Jacobsonova (2015) navaja primerjavo s pulzira-
jočim gibanjem meduze za opis ustreznega gibanja roke. Roskellova (2020)
pa gibanje primerja s stopalom ob hoji: stopalo se splošči, ko stopimo nanj
s težo, nato pa vrne v naravni, rahlo zaokrožen položaj, ko se teža sprosti.
Podobno se giba dlan ob igranju širših razmikov med toni, ko se naravni
»obok« dlani ob prijemu splošči in se nato ob sprostitvi spet vrne v izho-
diščno, naravno, rahlo zaokroženo obliko. Po igranju prve oktave se torej
dlan naravno pokrči oziroma vrne v naravni položaj, prsti pa ostanejo bli-
zu tipk. Gibe za igranje lestvice v sozvočnih oktavah je potrebno razumeti
kot en gib s tremi komponentami:
– Prvo oktavo zaigramo s sunkom roke, pri čemer energija, ki sle-

di gibu, sprosti roko in jo »odbije« horizontalno na naslednjo
oktavo.
– Ob »odboju« se dlan in zapestje rahlo dvigneta, prsti pa se dotak-
nejo tipk naslednje oktave.
– Dlan in zapestje se spustita, da lahko prsti zaigrajo naslednjo
oktavo.
Upor tipk pomaga odpreti dlan v razmik oktave. Dlan naj se predhod-
no ne postavlja v razmik oktave, razteza ali drži rigidno oktavno pozicijo.
Rahlo naravno krčenje pomaga obdržati palec sproščen. Učenci z majhni-
mi rokami bodo morali igrati z bolj iztegnjenimi prsti, nižjim »mostom«
(sklepi med prstnimi in dlanskimi kostmi) in dlanjo. Rahlo spuščanje za-
pestja za oktave na belih tipkah in dvigovanje za tiste na črnih prav tako
pomaga obdržati roko sproščeno. Sproščeni gibi in prsti blizu tipk lahko
izvedejo presenetljiv učinek legato. Včasih pa je potrebno zaporedne okta-
ve igrati s pravim legatom; to je mogoče, če igramo z menjavanjem 4. in
5. prsta, pianisti z velikimi rokami lahko uporabijo tudi 3. prst, palec pa
drsi s tipke na tipko. Pri oktavah na črnih tipkah se roka pomika naprej.
Pomagamo si tudi z uporabo pedala.
Na igranje lestvic v sozvočnih oktavah, ko je učenec za to fizično prip-
ravljen, dobro pripravijo predhodne že omenjene vaje igranja zaporednih
sozvočnih intervalov, manjših od oktave, in vaje za razložene oktave, pred-
stavljene v nadaljevanju. Prav tako je dobro vaditi le s palcem tone vsa-
ke oktave navzgor in navzdol. Pri tem mora biti palec sproščen, roka pa se

176
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183