Page 197 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 197
koncepti in veščine učenja klavirja

Primer 73: Kromatična fantazija in fuga v d-molu, BWV 903, takt št.
1, J. S. Bach

&bc ®œœœœœnœ#œœnœbœœœœœœ#œœœœœœœœŒ µ
f

e) Martellato: Običajno se izvaja s podlaktjo brez samostojne ak-
tivnosti prstov ali s sunkom. Predvideva močan, nenaden tonski
»prijem«. Tako se med drugim izvajajo nizi tonov, dvojemk ali
akordov, kjer se roki neprekinjeno in izenačeno izmenjujeta.

Primer 74: Tokata op. 11 v d-molu, takt št. 1-2, S. Prokofjev

? b42 œ œ œ œ œ œ œ œ œœœœœœœœ µ
œ œ œ œ œœœœ

Najpogostejše didaktično priporočilo za začetek igranja je nevezana
artikulacija – non legato oziroma po nekaterih klasifikacijah artikulacija
mehki portato, ki vključuje gibe zapestja in cele roke ter omogoča sprosti-
tev med igranjem posameznih tonov. Pri non legatu si toni sledijo ločeno, s
prekinitvijo med njimi. V notnem tekstu so tako med toni pavze ali pa so
note brez dodatne oznake, lahko pa je tudi zapisano non legato. Šele ko uče-
nec obvlada igranje artikulacije mehki portato z lepim tonom in s sprošče-
no roko, se lahko začne učiti drugih načinov artikulacije.

Znaki za artikulacijo so v našem notalnem sistemu dokaj obširni,
kljub temu pa nikakor ne morejo zajeti raznolikih odtenkov izvedbe.

Primer 75: Zapis artikulacije od staccata do legata

/ œ. œ.ali œÆ œÆ œ. œ. œ. œ. -œ -œ œ- œ- œ œ œ œ

staccato portato tenuto legato

Od časa Mozarta in Beethovna dalje, še posebej pa od obdobja roman-
tike naprej so skladatelji natančno označevali artikulacijo. V obdobju ba-

195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202