Page 196 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 196
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
leggiero se izvaja z bolj iztegnjenimi prsti v bližini tipk. Ton je tih,
lahen in zračen.
Vaja: Igramo lestvico neslišno, le z lahnim dotikom vrha tipk. Z
enako sproščenostjo in lahkostjo postopno stopnjujemo jakost doti-
ka tipk, tako da proizvedejo zvok pianissimo. Na enak način lahko
vadimo pasaže leggiero.
Biserni leggiero pa se izvaja z manj iztegnjenimi prsti in pogosto višjo
dinamično stopnjo; tako pasaža daje vtis niza biserov.
Primer 72: Scherzo v cis-molu, op. 39, takt št. 159-163, F. Chopin
{ “”œ œ œ œ œœœœœœ œœœœœœ œœœœœœ œœ
& bbbbb 43
&bbbbb43 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Roskellova (2020) za razvijanje bisernega leggiera predlaga naslednjo
vajo:
Vaja: Sprva počasi igramo petprstno pozicijo s »potapljanjem«
posameznega prsta v tipko s hitrim, pojočim, lahnim dotikom.
Čutimo, kako se prst nemudoma in brez napora vrne v nevtral-
ni položaj. Nobene energije ne vlagamo v dvig prsta – ta se vrne
sam, kot bi sprostili napet elastični trak. Poslušamo rahel presle-
dek v zvoku pred igranjem naslednjega tona. Postopoma pospešuje-
mo tempo. V hitrejšem tempu bo vmesna tišina neopazna, še zme-
raj pa bo ostal lesketajoč zvok tonov. Pri bisernem leggieru naj ne
bi bilo nikakršnega pritiska v tipke, temveč vseskozi lahni prsti in
lahna roka, ne aktivnega dvigovanja prstov, temveč le sproščanje in
dovoljenje tipki, da se sama vrne, pozorno poslušanje ustrezne dol-
žine tonov in zaključkov posameznih fraz.
d) Articolato: Gre za jasno in čvrsto artikulacijo prstov v hitrem
tempu in glasni dinamiki; prsti izvajajo nagle in natančne udarce
v dno tipk. Ton je briljanten in bravurozen.
194
leggiero se izvaja z bolj iztegnjenimi prsti v bližini tipk. Ton je tih,
lahen in zračen.
Vaja: Igramo lestvico neslišno, le z lahnim dotikom vrha tipk. Z
enako sproščenostjo in lahkostjo postopno stopnjujemo jakost doti-
ka tipk, tako da proizvedejo zvok pianissimo. Na enak način lahko
vadimo pasaže leggiero.
Biserni leggiero pa se izvaja z manj iztegnjenimi prsti in pogosto višjo
dinamično stopnjo; tako pasaža daje vtis niza biserov.
Primer 72: Scherzo v cis-molu, op. 39, takt št. 159-163, F. Chopin
{ “”œ œ œ œ œœœœœœ œœœœœœ œœœœœœ œœ
& bbbbb 43
&bbbbb43 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Roskellova (2020) za razvijanje bisernega leggiera predlaga naslednjo
vajo:
Vaja: Sprva počasi igramo petprstno pozicijo s »potapljanjem«
posameznega prsta v tipko s hitrim, pojočim, lahnim dotikom.
Čutimo, kako se prst nemudoma in brez napora vrne v nevtral-
ni položaj. Nobene energije ne vlagamo v dvig prsta – ta se vrne
sam, kot bi sprostili napet elastični trak. Poslušamo rahel presle-
dek v zvoku pred igranjem naslednjega tona. Postopoma pospešuje-
mo tempo. V hitrejšem tempu bo vmesna tišina neopazna, še zme-
raj pa bo ostal lesketajoč zvok tonov. Pri bisernem leggieru naj ne
bi bilo nikakršnega pritiska v tipke, temveč vseskozi lahni prsti in
lahna roka, ne aktivnega dvigovanja prstov, temveč le sproščanje in
dovoljenje tipki, da se sama vrne, pozorno poslušanje ustrezne dol-
žine tonov in zaključkov posameznih fraz.
d) Articolato: Gre za jasno in čvrsto artikulacijo prstov v hitrem
tempu in glasni dinamiki; prsti izvajajo nagle in natančne udarce
v dno tipk. Ton je briljanten in bravurozen.
194