Page 52 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 52
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
ka melodija, ki jo učenec harmonizira in transponira, morda tudi sklad-
ba za nastop. Skupna igra ni nujno le sicer nadvse dobrodošlo štiriročno
igranje ali komorna igra, temveč se lahko izvaja tudi s hkratnim učitelje-
vim igranjem drugih linij skladbe, da je lahko učenec osredotočen le na
eno, morda ob prvem branju nove skladbe ali dinamičnemu izpostavljan-
ju določene linije ipd. Pri vsem tem je pomembno premisliti in izpostaviti
pomembne elemente skladbe ter uskladiti raznolike dejavnosti tako, da bo
učenec usvojil nove koncepte in veščine ali z različnih vidikov utrdil že pri-
dobljene, jih tako razumel in jih ustrezno nadalje uporabljal.
Sprotna miselna ali zapisana učna priprava naj bo torej usklajena s
pripravami, zapisanimi v mesečnem in letnem učnem načrtu za posame-
znega učenca. Kolikor mogoče pa naj vključuje tudi raznolika področja,
ki se prepletajo in zajemajo raznovrstnost glasbe same in veščin igranja
klavirja: tehniko (figure, lestvice, akorde in razložitve akordov, dvojem-
ke, repeticije, okraske, kantileno, polifonijo), muzikalno izdelovanje, teo-
rijo, urjenje sluha, veščine, branje z razumevanjem, branje a prima vista,
pomnjenje, transpozicijo, improvizacijo, kompozicijo, skupno igro. Nove
koncepte in veščine je potrebno utrditi ter zagotoviti izkušnje in strategije,
na podlagi katerih bo učenec motiviran in pripravljen za učinkovito doma-
če vadenje. Cilj uspešne priprave je, da bo učenec ob koncu učne ure igral
in razumel nekaj več kot na začetku ure, ustrezno vrednotil svoje igranje in
bil zadovoljen ter motiviran za nadaljnje delo.
3.2 Izbira skladb
Dosegljivost obsežnega notnega materiala učitelju omogoča ponuditi učen-
cu v izbor skladbe, ki ustrezajo učenčevi osebnosti in sposobnosti ter pod-
pirajo vsestranski učni napredek. Sodelovanje učenca pri izbiri skladbe iz
nabora ustreznih skladb ga bo motiviralo za učenje. Učitelj naj izbira sklad-
be, ki bodo za učenca zanimive in jih bo lahko obvladal v razumnem času.
Skladbe morajo za učence predstavljati izziv, vendar pa jih ne smejo fru-
strirati. Pretežka skladba, ki zelo presega učenčeve sposobnosti, lahko hit-
ro zmanjša njegovo zanimanje za igranje klavirja, prav tako kot prelahka
ali nezanimiva skladba.
Učne ure vsebujejo:
– skladbe, kjer prevladuje ena ali dve tehnični prvini – to so najpo-
gosteje etude;
50
ka melodija, ki jo učenec harmonizira in transponira, morda tudi sklad-
ba za nastop. Skupna igra ni nujno le sicer nadvse dobrodošlo štiriročno
igranje ali komorna igra, temveč se lahko izvaja tudi s hkratnim učitelje-
vim igranjem drugih linij skladbe, da je lahko učenec osredotočen le na
eno, morda ob prvem branju nove skladbe ali dinamičnemu izpostavljan-
ju določene linije ipd. Pri vsem tem je pomembno premisliti in izpostaviti
pomembne elemente skladbe ter uskladiti raznolike dejavnosti tako, da bo
učenec usvojil nove koncepte in veščine ali z različnih vidikov utrdil že pri-
dobljene, jih tako razumel in jih ustrezno nadalje uporabljal.
Sprotna miselna ali zapisana učna priprava naj bo torej usklajena s
pripravami, zapisanimi v mesečnem in letnem učnem načrtu za posame-
znega učenca. Kolikor mogoče pa naj vključuje tudi raznolika področja,
ki se prepletajo in zajemajo raznovrstnost glasbe same in veščin igranja
klavirja: tehniko (figure, lestvice, akorde in razložitve akordov, dvojem-
ke, repeticije, okraske, kantileno, polifonijo), muzikalno izdelovanje, teo-
rijo, urjenje sluha, veščine, branje z razumevanjem, branje a prima vista,
pomnjenje, transpozicijo, improvizacijo, kompozicijo, skupno igro. Nove
koncepte in veščine je potrebno utrditi ter zagotoviti izkušnje in strategije,
na podlagi katerih bo učenec motiviran in pripravljen za učinkovito doma-
če vadenje. Cilj uspešne priprave je, da bo učenec ob koncu učne ure igral
in razumel nekaj več kot na začetku ure, ustrezno vrednotil svoje igranje in
bil zadovoljen ter motiviran za nadaljnje delo.
3.2 Izbira skladb
Dosegljivost obsežnega notnega materiala učitelju omogoča ponuditi učen-
cu v izbor skladbe, ki ustrezajo učenčevi osebnosti in sposobnosti ter pod-
pirajo vsestranski učni napredek. Sodelovanje učenca pri izbiri skladbe iz
nabora ustreznih skladb ga bo motiviralo za učenje. Učitelj naj izbira sklad-
be, ki bodo za učenca zanimive in jih bo lahko obvladal v razumnem času.
Skladbe morajo za učence predstavljati izziv, vendar pa jih ne smejo fru-
strirati. Pretežka skladba, ki zelo presega učenčeve sposobnosti, lahko hit-
ro zmanjša njegovo zanimanje za igranje klavirja, prav tako kot prelahka
ali nezanimiva skladba.
Učne ure vsebujejo:
– skladbe, kjer prevladuje ena ali dve tehnični prvini – to so najpo-
gosteje etude;
50