Page 56 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 56
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
Igranje najenostavnejših pesmic po posluhu. Pesmice naj učenci najprej
pojejo, po potrebi z roko kažejo smer melodije in nato čim samostojneje
najdejo ustrezne tone. Če jim to ne uspe, ponovimo petje s hkratnim giba-
njem roke glede na smer melodije; učenec najprej sledi učitelju, nato pono-
vi samostojno, in ko to obvlada, ponovno poskusi zaigrati. Če še ne uspe,
lahko učitelj ob njegovem igranju z gibanjem roke kaže smer melodije, če-
mur učenec vizualno sledi in poveže s slušno ter z motorično predstavo.
Nato igra pesmico z raznoliko dinamiko, značajem. Če učenec pesmice ne
zna zapeti, ga najprej naučimo peti in šele nato igrati. Pesmice igra tako z
levo kot z desno roko. Ob pesmicah po posluhu se učenec uči osnovno lo-
giko prstnih redov: sosednji ton – sosednja tipka – sosednji prst, »preskoči-
mo« ton – »preskočimo« tipko – »preskočimo« prst. Prstne rede torej pove-
že z intervali. Dodatne vaje za igranje pesmic po posluhu:
– pesmice učenci igrajo na različnih (vseh) tonih (transpozicija);
– dodajajo najpreprostejše spremljave – sozvočne kvinte, menjaje
tonični in dominantni ton ipd. (harmonizacija);
– spremljavo je dobro igrati tudi z desno roko, pri čemer leva roka
igra melodijo;
– spremljavo lahko igra tudi učitelj s preprosto kadenco (skupna
igra).
Ponavljanje in izmišljanje ritmično-melodičnih motivov. Učitelj igra
preproste, a domiselne motive z raznoliko dinamiko, sprva v mehki arti-
kulaciji portato, in učenec motiv ponovi, vlogi obrnemo in učitelj ponavlja
učenčeve motive. Če so le-ti predolgi in si jih učitelj ne zmore zapomniti,
naj učenec motiv ponovi. Ob tem spozna, da si je bolje izmisliti krajše moti-
ve, ki jih zmore tudi sam ponoviti. Tako razvija notranje slišanje, saj začne
vnaprej slišati in tvoriti vzorce, ki jih bo zaigral. Sledi igranje ritmično-me-
lodičnega vprašanja in odgovora – preprosto in domiselno. Učitelj »sprašu-
je«, učenec »odgovarja« ali obratno.
3.3.3 Razvijanje občutka za enakomeren pulz in ritem
Evritmične1 dejavnosti, ki pomenijo razvijanje glasbenih veščin skozi gibe,
so pri usvajanju ritmičnih konceptov in veščin še posebej dobrodošle, saj
1 Znana je evritmija E. J. Dalcroza, ki je kot profesor na Ženevskem konservatoriju za-
čel razvijati svojo metodo poučevanja glasbe skozi gibanje. Namen je integracija in
krepitev povezav med telesom ter umom skozi kinestetično zavedanje glasbenega
udejstvovanja.
54
Igranje najenostavnejših pesmic po posluhu. Pesmice naj učenci najprej
pojejo, po potrebi z roko kažejo smer melodije in nato čim samostojneje
najdejo ustrezne tone. Če jim to ne uspe, ponovimo petje s hkratnim giba-
njem roke glede na smer melodije; učenec najprej sledi učitelju, nato pono-
vi samostojno, in ko to obvlada, ponovno poskusi zaigrati. Če še ne uspe,
lahko učitelj ob njegovem igranju z gibanjem roke kaže smer melodije, če-
mur učenec vizualno sledi in poveže s slušno ter z motorično predstavo.
Nato igra pesmico z raznoliko dinamiko, značajem. Če učenec pesmice ne
zna zapeti, ga najprej naučimo peti in šele nato igrati. Pesmice igra tako z
levo kot z desno roko. Ob pesmicah po posluhu se učenec uči osnovno lo-
giko prstnih redov: sosednji ton – sosednja tipka – sosednji prst, »preskoči-
mo« ton – »preskočimo« tipko – »preskočimo« prst. Prstne rede torej pove-
že z intervali. Dodatne vaje za igranje pesmic po posluhu:
– pesmice učenci igrajo na različnih (vseh) tonih (transpozicija);
– dodajajo najpreprostejše spremljave – sozvočne kvinte, menjaje
tonični in dominantni ton ipd. (harmonizacija);
– spremljavo je dobro igrati tudi z desno roko, pri čemer leva roka
igra melodijo;
– spremljavo lahko igra tudi učitelj s preprosto kadenco (skupna
igra).
Ponavljanje in izmišljanje ritmično-melodičnih motivov. Učitelj igra
preproste, a domiselne motive z raznoliko dinamiko, sprva v mehki arti-
kulaciji portato, in učenec motiv ponovi, vlogi obrnemo in učitelj ponavlja
učenčeve motive. Če so le-ti predolgi in si jih učitelj ne zmore zapomniti,
naj učenec motiv ponovi. Ob tem spozna, da si je bolje izmisliti krajše moti-
ve, ki jih zmore tudi sam ponoviti. Tako razvija notranje slišanje, saj začne
vnaprej slišati in tvoriti vzorce, ki jih bo zaigral. Sledi igranje ritmično-me-
lodičnega vprašanja in odgovora – preprosto in domiselno. Učitelj »sprašu-
je«, učenec »odgovarja« ali obratno.
3.3.3 Razvijanje občutka za enakomeren pulz in ritem
Evritmične1 dejavnosti, ki pomenijo razvijanje glasbenih veščin skozi gibe,
so pri usvajanju ritmičnih konceptov in veščin še posebej dobrodošle, saj
1 Znana je evritmija E. J. Dalcroza, ki je kot profesor na Ženevskem konservatoriju za-
čel razvijati svojo metodo poučevanja glasbe skozi gibanje. Namen je integracija in
krepitev povezav med telesom ter umom skozi kinestetično zavedanje glasbenega
udejstvovanja.
54