Page 61 - Pahor, Miroslav. 2022. Vse poti vodijo na morje: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 1. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Tercon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 61
Vloga furmanstva pri rekrutiranju prostovoljnega kadra avstrijske mornarice ...
častnikov prednjačijo Celje, Konjice, Slovenska Bistrica, Maribor, Šentilj,
Radgona in naprej do Gradca ob magistralni cesti Dunaj–Trst, dalje
Slovenj Gradec, Dravograd in Ptuj na odcepih proti Koroški in Madžarski,
torej kraji, kjer so bile znamenite furmanske postaje. Vse ostalo štajersko
ozemlje je v tem pogledu precej bolj prazno.
Zanimivo je, da se je kar 361 slovenskih pomorskih častnikov odlo-
čilo prav za navtični, tj. izrazito pomorski poklic. Ta številka, spremenje-
na v odstotke, pomeni 57,7 % vseh na Slovenskem rojenih pomorskih ča-
stnikov. Med njimi je bilo nekaj manj kot 30 % Štajercev. Tudi to potrjuje
v uvodu omenjeni rek. Ostalih častnikov in uradnikov imamo – v odnosu
na vse slovensko ozemlje – nekaj manj kot 25 %, kar je zopet precej, če po-
mislimo, da so se teh poklicev oprijemali predvsem Kranjci in Primorci.4
Če sedaj pogledamo stanje v vrstah podčastnikov mornarice,
beležimo po nepopolnih virih5 1454 slovenskih podčastnikov do leta
1882. Od tega se jih je več kot 120 razvilo v častnike spremljajočih služb
in uradnike raznih strok. Gotovo pa je, da je toliko virov izgubljenih, da
bi se število slovenskih podčastnikov povzpelo na najmanj 2000. Po iz-
računu, ki je bil narejen na podlagi ohranjenih virov, je bilo Štajercev do
tega časa 292 ali 20,1 %.
Za dvajsetletje od 1883 do 1903 nam prav tako nepopolni viri nava-
jajo 1134 slovenskih mornariških podčastnikov.6 Reči pa je treba, da se je
za ta čas izgubilo vsaj 1500 temeljnih listov za podčastnike in moštvo, kar
pomeni, da bi se število slovenskih podčastnikov tega razdobja lahko po-
višalo na nekako 1300. Okoli 20 podčastnikov te skupine se je povzpelo
med častnike spremljajočih služb in med mornariško uradništvo. Med za-
pisanimi po ohranjenih virih najdemo 261 ali 23 % Štajercev. Pomožni viri
za celotno obdobje od 1814 do 1903 nam dajo še 1522 slovenskih podča-
stnikov in med njimi 922 takih, ki jih med temeljnimi viri ni bilo mogoče
najti.7 Cenijo, da je približno 45 % pomožnih virov izgubljenih, zaradi če-
4 ÖStA, KA, [Izračuni so izdelani na podlagi števila Qualist. Izračuni po temeljnih
knjigah častnikov dajo še večji odstotek Slovencev, vendar so zelo nepopolne. Za-
nimivo je, da so se Štajerci v glavnem oprijemali navtičnega poklica.]
5 ÖStA, KA, [Za podčastnike pridejo v poštev personalni viri podskupine Mannschaf-
tgrundbuchblätter 1.–3. serija. Prva serija gre od leta 1802 do 1868. Druga vsebu-
je temeljne liste od leta 1856 do 1882. Obe sta urejeni po abecedi. Tretja serija gre
od leta 1883 do 1903. Listi so urejeni po datumih prihoda posameznih mornarjev
in podčastnikov v mornarico.]
6 ÖStA, KA, »Manschaftgrundbuchblätter 3. serija od leta 1883–1903.«
7 ÖStA, KA, [Med pomožne vire, ki smo jih raziskali štejemo: Grundbuch der Ma-
rine Kommandierte, Evidenz der patental Invaliden, Conduit-Liste, Arsenalarbei-
61
častnikov prednjačijo Celje, Konjice, Slovenska Bistrica, Maribor, Šentilj,
Radgona in naprej do Gradca ob magistralni cesti Dunaj–Trst, dalje
Slovenj Gradec, Dravograd in Ptuj na odcepih proti Koroški in Madžarski,
torej kraji, kjer so bile znamenite furmanske postaje. Vse ostalo štajersko
ozemlje je v tem pogledu precej bolj prazno.
Zanimivo je, da se je kar 361 slovenskih pomorskih častnikov odlo-
čilo prav za navtični, tj. izrazito pomorski poklic. Ta številka, spremenje-
na v odstotke, pomeni 57,7 % vseh na Slovenskem rojenih pomorskih ča-
stnikov. Med njimi je bilo nekaj manj kot 30 % Štajercev. Tudi to potrjuje
v uvodu omenjeni rek. Ostalih častnikov in uradnikov imamo – v odnosu
na vse slovensko ozemlje – nekaj manj kot 25 %, kar je zopet precej, če po-
mislimo, da so se teh poklicev oprijemali predvsem Kranjci in Primorci.4
Če sedaj pogledamo stanje v vrstah podčastnikov mornarice,
beležimo po nepopolnih virih5 1454 slovenskih podčastnikov do leta
1882. Od tega se jih je več kot 120 razvilo v častnike spremljajočih služb
in uradnike raznih strok. Gotovo pa je, da je toliko virov izgubljenih, da
bi se število slovenskih podčastnikov povzpelo na najmanj 2000. Po iz-
računu, ki je bil narejen na podlagi ohranjenih virov, je bilo Štajercev do
tega časa 292 ali 20,1 %.
Za dvajsetletje od 1883 do 1903 nam prav tako nepopolni viri nava-
jajo 1134 slovenskih mornariških podčastnikov.6 Reči pa je treba, da se je
za ta čas izgubilo vsaj 1500 temeljnih listov za podčastnike in moštvo, kar
pomeni, da bi se število slovenskih podčastnikov tega razdobja lahko po-
višalo na nekako 1300. Okoli 20 podčastnikov te skupine se je povzpelo
med častnike spremljajočih služb in med mornariško uradništvo. Med za-
pisanimi po ohranjenih virih najdemo 261 ali 23 % Štajercev. Pomožni viri
za celotno obdobje od 1814 do 1903 nam dajo še 1522 slovenskih podča-
stnikov in med njimi 922 takih, ki jih med temeljnimi viri ni bilo mogoče
najti.7 Cenijo, da je približno 45 % pomožnih virov izgubljenih, zaradi če-
4 ÖStA, KA, [Izračuni so izdelani na podlagi števila Qualist. Izračuni po temeljnih
knjigah častnikov dajo še večji odstotek Slovencev, vendar so zelo nepopolne. Za-
nimivo je, da so se Štajerci v glavnem oprijemali navtičnega poklica.]
5 ÖStA, KA, [Za podčastnike pridejo v poštev personalni viri podskupine Mannschaf-
tgrundbuchblätter 1.–3. serija. Prva serija gre od leta 1802 do 1868. Druga vsebu-
je temeljne liste od leta 1856 do 1882. Obe sta urejeni po abecedi. Tretja serija gre
od leta 1883 do 1903. Listi so urejeni po datumih prihoda posameznih mornarjev
in podčastnikov v mornarico.]
6 ÖStA, KA, »Manschaftgrundbuchblätter 3. serija od leta 1883–1903.«
7 ÖStA, KA, [Med pomožne vire, ki smo jih raziskali štejemo: Grundbuch der Ma-
rine Kommandierte, Evidenz der patental Invaliden, Conduit-Liste, Arsenalarbei-
61