Page 204 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 204
ja Riccarda Kiswarday in Maja Rejc

Razumevanje in odzivanje na socialne informacije , 
Izražanje v socialnem kontekstu , 
, 
Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost , 
Razumevanje in izražanje čustev, empatija , 
Stereotipno vedenje in neobičajni interesi , 
, 
Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja , 
Mišljenje, igra, imitacija in domišljija

Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.)

Slika 6 Porazdelitev vprašanj lestvice M-CHAT-R/F po pojmovnih kategorijah

odgovor skladen s pričakovanim, je vrednost odgovora 0 točk, če je neskla-
den, se ovrednoti z 1 točko. Na podlagi seštevka točk lahko določimo, ali gre
pri otroku za nizko (0–2 točki), srednje (3–7 točk) ali visoko (8–20 točk) tvega-
nje za avtizem.

V primeru nizkega tveganja in v primeru, da otrok še ni dopolnil 24 me-
secev, je ocenjevanje potrebno ponoviti. V primeru srednjega tveganja se
opravi razširjeni intervju ter ponovi točkovanje. Če je po opravljenem inter-
vjuju število točk enako ali večje od 2, se otroka napoti v nadaljnjo obravnavo
oz. diagnostiko. V primeru visokega tveganja je otroka potrebno takoj napo-
titi na diagnostično oceno in oceno potrebe po zgodnji obravnavi (Mikuž,
Gosar in Kodrič 2016).

V analizo smo vključili 20 vprašanj s presejalne lestvice. Kot je razvidno s
slike 6, smo največ vprašanj z lestvice uvrstili v 1. kategorijo, kar vključuje
predvsem otrokovo zanimanje za ljudi in okolico ter odzivanje na socialne
pobude.

Razlika med omenjeno kategorijo in ostalimi je precej velika; z manjšim
deležem sledita 2. in 3. kategorija, preostala vprašanja pa so dokaj enako-
merno razporejena po pojmovnih kategorijah. Najmanj vprašanj je uvršče-
nih v 8. kategorijo. Vprašalnik sicer zajema vsa pomembna področja, na ka-
terih se pri mlajših otrocih z avtizmom kažejo odstopanja, poudarjeno pa je
predvsem otrokovo zanimanje za okolico, razumevanje ter odzivanje na soci-
alne pobude. Lestvica bi vzgojiteljem v vrtcih torej lahko služila predvsem pri
prepoznavanju posebnosti v komunikaciji in socialni interakciji, kar je možno
opazovati tako v času izvajanja vodenih dejavnosti kot tudi v okviru dnevne
rutine in proste igre.

Sklepne ugotovitve

Glede na raziskovalna vprašanja, ki smo si jih zastavili, ugotavljamo, da zaen-
krat ne obstaja veliko pripomočkov, namenjenih zgodnji detekciji avtizma,

204
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209