Page 203 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 203
pomočki za vzgojitelje za detekcijo otrok z avtizmom
Razumevanje in odzivanje na socialne informacije ,
Izražanje v socialnem kontekstu ,
,
Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost
Razumevanje in izražanje čustev, empatija ,
Stereotipno vedenje in neobičajni interesi ,
Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja ,
Mišljenje, igra, imitacija in domišljija ,
Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.) ,
Slika 5 Porazdelitev vprašanj lestvice ITC po pojmovnih kategorijah
stika ipd. Najmanj vprašanj je uvrščenih v 4. kategorijo, lestvica pa ne vklju-
čuje področij stereotipnega vedenja (5. kategorija) in procesiranja senzornih
dražljajev (6. kategorija).
Rezultati so pričakovani, saj vprašalnik v osnovi ni namenjen prepoznava-
nju oz. opazovanju zgodnjih znakov avtizma, ampak predvsem ocenjevanju
posebnosti v komunikaciji in izražanju, ki se lahko povezujejo tudi z drugimi
razvojnimi motnjami. Vprašalnik smo kljub temu vključili v raziskavo, saj se
je, kot že navedeno, izkazal kot učinkovit pri detekciji avtizma pri dojenčkih
in malčkih. Pripomoček bi bil torej za vzgojitelje v vrtcih koristen predvsem
za opazovanje posebnosti v komunikaciji, vzpostavljanju socialnih interakcij,
skupni vezani pozornosti, nebesedni komunikaciji in tudi igri, ostala področja
pa bi bilo potrebno opazovati in beležiti z drugimi pripomočki.
Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri malčkih
z razširjenim intervjujem – M-CHAT-R/F
Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri malčkih z razširje-
nim intervjujem – M-CHAT-R/F (Robins idr. 2009) predstavlja učinkovito pre-
sejalno orodje za odkrivanje znakov avtizma pri malčkih v starosti od 16 do
30 mesecev. Sestavlja ga 20 vprašanj in strukturiran intervju, ki se ga opravi
s starši v primeru pozitivnega rezultata na presejalni listi. Vprašalnik vklju-
čuje področja, kot so senzorne posebnosti, posebnosti na področju gibanja,
socialne interakcije, zgodnje skupne vezane pozornosti/teorije uma ter zgo-
dnjega jezika in komunikacije (Magàn-Maganto idr. 2017). Vprašalnik so leta
2016 v slovenščino prevedli Andreja Mikuž, David Gosar in Jana Kodrič. Pri-
pomoček je prosto dostopen v klinične, raziskovalne in pedagoške namene.
Starši izpolnijo ocenjevalno lestvico in v primeru pozitivnega rezultata se
glede na trditve, ki so k temu prispevale, v razširjenem intervjuju izbere vpra-
šanja ter s starši opravi intervju. Pripomočku je priložen list za točkovanje, na
katerem so označeni pričakovani odgovori pri posameznem vprašanju. Če je
203
Razumevanje in odzivanje na socialne informacije ,
Izražanje v socialnem kontekstu ,
,
Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost
Razumevanje in izražanje čustev, empatija ,
Stereotipno vedenje in neobičajni interesi ,
Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja ,
Mišljenje, igra, imitacija in domišljija ,
Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.) ,
Slika 5 Porazdelitev vprašanj lestvice ITC po pojmovnih kategorijah
stika ipd. Najmanj vprašanj je uvrščenih v 4. kategorijo, lestvica pa ne vklju-
čuje področij stereotipnega vedenja (5. kategorija) in procesiranja senzornih
dražljajev (6. kategorija).
Rezultati so pričakovani, saj vprašalnik v osnovi ni namenjen prepoznava-
nju oz. opazovanju zgodnjih znakov avtizma, ampak predvsem ocenjevanju
posebnosti v komunikaciji in izražanju, ki se lahko povezujejo tudi z drugimi
razvojnimi motnjami. Vprašalnik smo kljub temu vključili v raziskavo, saj se
je, kot že navedeno, izkazal kot učinkovit pri detekciji avtizma pri dojenčkih
in malčkih. Pripomoček bi bil torej za vzgojitelje v vrtcih koristen predvsem
za opazovanje posebnosti v komunikaciji, vzpostavljanju socialnih interakcij,
skupni vezani pozornosti, nebesedni komunikaciji in tudi igri, ostala področja
pa bi bilo potrebno opazovati in beležiti z drugimi pripomočki.
Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri malčkih
z razširjenim intervjujem – M-CHAT-R/F
Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri malčkih z razširje-
nim intervjujem – M-CHAT-R/F (Robins idr. 2009) predstavlja učinkovito pre-
sejalno orodje za odkrivanje znakov avtizma pri malčkih v starosti od 16 do
30 mesecev. Sestavlja ga 20 vprašanj in strukturiran intervju, ki se ga opravi
s starši v primeru pozitivnega rezultata na presejalni listi. Vprašalnik vklju-
čuje področja, kot so senzorne posebnosti, posebnosti na področju gibanja,
socialne interakcije, zgodnje skupne vezane pozornosti/teorije uma ter zgo-
dnjega jezika in komunikacije (Magàn-Maganto idr. 2017). Vprašalnik so leta
2016 v slovenščino prevedli Andreja Mikuž, David Gosar in Jana Kodrič. Pri-
pomoček je prosto dostopen v klinične, raziskovalne in pedagoške namene.
Starši izpolnijo ocenjevalno lestvico in v primeru pozitivnega rezultata se
glede na trditve, ki so k temu prispevale, v razširjenem intervjuju izbere vpra-
šanja ter s starši opravi intervju. Pripomočku je priložen list za točkovanje, na
katerem so označeni pričakovani odgovori pri posameznem vprašanju. Če je
203