Page 203 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 203
pomočki za vzgojitelje za detekcijo otrok z avtizmom

Razumevanje in odzivanje na socialne informacije , 

Izražanje v socialnem kontekstu , 
, 
Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost

Razumevanje in izražanje čustev, empatija , 

Stereotipno vedenje in neobičajni interesi , 

Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja , 

Mišljenje, igra, imitacija in domišljija , 

Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.) , 

Slika 5 Porazdelitev vprašanj lestvice ITC po pojmovnih kategorijah

stika ipd. Najmanj vprašanj je uvrščenih v 4. kategorijo, lestvica pa ne vklju-
čuje področij stereotipnega vedenja (5. kategorija) in procesiranja senzornih
dražljajev (6. kategorija).

Rezultati so pričakovani, saj vprašalnik v osnovi ni namenjen prepoznava-
nju oz. opazovanju zgodnjih znakov avtizma, ampak predvsem ocenjevanju
posebnosti v komunikaciji in izražanju, ki se lahko povezujejo tudi z drugimi
razvojnimi motnjami. Vprašalnik smo kljub temu vključili v raziskavo, saj se
je, kot že navedeno, izkazal kot učinkovit pri detekciji avtizma pri dojenčkih
in malčkih. Pripomoček bi bil torej za vzgojitelje v vrtcih koristen predvsem
za opazovanje posebnosti v komunikaciji, vzpostavljanju socialnih interakcij,
skupni vezani pozornosti, nebesedni komunikaciji in tudi igri, ostala področja
pa bi bilo potrebno opazovati in beležiti z drugimi pripomočki.

Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri malčkih
z razširjenim intervjujem – M-CHAT-R/F

Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri malčkih z razširje-
nim intervjujem – M-CHAT-R/F (Robins idr. 2009) predstavlja učinkovito pre-
sejalno orodje za odkrivanje znakov avtizma pri malčkih v starosti od 16 do
30 mesecev. Sestavlja ga 20 vprašanj in strukturiran intervju, ki se ga opravi
s starši v primeru pozitivnega rezultata na presejalni listi. Vprašalnik vklju-
čuje področja, kot so senzorne posebnosti, posebnosti na področju gibanja,
socialne interakcije, zgodnje skupne vezane pozornosti/teorije uma ter zgo-
dnjega jezika in komunikacije (Magàn-Maganto idr. 2017). Vprašalnik so leta
2016 v slovenščino prevedli Andreja Mikuž, David Gosar in Jana Kodrič. Pri-
pomoček je prosto dostopen v klinične, raziskovalne in pedagoške namene.

Starši izpolnijo ocenjevalno lestvico in v primeru pozitivnega rezultata se
glede na trditve, ki so k temu prispevale, v razširjenem intervjuju izbere vpra-
šanja ter s starši opravi intervju. Pripomočku je priložen list za točkovanje, na
katerem so označeni pričakovani odgovori pri posameznem vprašanju. Če je

203
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208