Page 201 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 201
pomočki za vzgojitelje za detekcijo otrok z avtizmom

Razumevanje in odzivanje na socialne informacije , 

Izražanje v socialnem kontekstu , 

Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost , 

Razumevanje in izražanje čustev, empatija , 

Stereotipno vedenje in neobičajni interesi , 

Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja , 

Mišljenje, igra, imitacija in domišljija , 

Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.) , 

Slika 4 Porazdelitev vprašanj lestvice CESDD po pojmovnih kategorijah

Vprašalnik je torej precej raznolik in pokriva vsa pomembna področja, na
katerih se kažejo odstopanja pri mlajših otrocih z avtizmom. Pripomoček bi
bil lahko koristen in uporaben za vzgojitelje v vrtcih pri opazovanju in bele-
ženju funkcioniranja otrok oz. prisotnosti določenih vedenj, saj so vprašanja
zasnovana na način, ki omogoča opazovanje vedenja v vsakdanjem življenju,
tudi v vrtcu, hkrati pa ni preobsežen. Opazovanje bi bilo možno izvajati tako
v okviru (vodenih) dejavnosti in igre kot tudi v okviru dnevne rutine.

Kontrolni seznam zgodnjih znakov razvojnih motenj (Checklist for Early
Signs of Developmental Disorders – CESDD)

Pripomoček CESDD (Dereu idr. 2010) je namenjen strokovnim delavcem v vrt-
cih pri identifikaciji otrok, starih od 3 do 36 mesecev, ki kažejo znake avtizma
in potrebujejo nadaljnjo obravnavo. Instrument je sestavljen iz 25 postavk –
trditev dihotomnega tipa. Za otroke do 12. meseca se pri ocenjevanju upo-
števa le prvih 12 postavk, za otroke med 12. in 24. mesecem prvih 23, za sta-
rejše od 24 mesecev pa se upošteva vseh 25 postavk. Če sta pozitivni vsaj
dve postavki, pri otroku obstaja sum na avtizem (Dereu idr. 2012). S. Dereu
idr. (2010) so veljavnost pripomočka preverjali na vzorcu 6.808 otrok, starih
od 3 do 39 mesecev, ki so bili vključeni v vrtce v Flandriji v Belgiji. Otroke
so ocenjevali strokovni delavci vrtca, večinoma diplomirane medicinske se-
stre in varuhi (child care workers), s pripomočkom pa so uspešno identifi-
cirali 41 otrok z avtizmom. Na podlagi rezultatov študije avtorji poudarjajo,
da vključevanje strokovnih delavcev vrtca ter uporaba presejalnega pripo-
močka pozitivno pripomore k identifikaciji otrok z avtizmom v zgodnjem ob-
dobju.

Slika 4 prikazuje rezultate analize lestvice, ki kažejo, da tudi tu največji de-
lež trditev sodi v 3. kategorijo, ki se nanaša na posebnosti v otrokovi nebe-
sedni komunikaciji. 4. pojmovna kategorija, ki se nanaša na razumevanje in
izražanje čustev ter empatijo, vsebuje najmanj trditev, sicer pa med deleži

201
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206