Page 199 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 199
pomočki za vzgojitelje za detekcijo otrok z avtizmom

Razumevanje in odzivanje na socialne informacije ,  , 
Izražanje v socialnem kontekstu ,  , 

Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost , 
Razumevanje in izražanje čustev, empatija , 
Stereotipno vedenje in neobičajni interesi
, 
Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja
Mišljenje, igra, imitacija in domišljija , 

Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.)

Slika 2 Porazdelitev vprašanj lestvice SAB 0–2 po pojmovnih kategorijah

Znaki avtizma pred 2. letom starosti (Symptoms of Autism Before
Age 2 Years – SAB 0–2)

Gillbergov nevropsihiatrični center, ki deluje v okviru Univerze v Goethen-
burgu, na svoji spletni strani navaja, da je bil pripomoček Symptoms of Au-
tism Before age 2 years – SAB 0–2 (Dahlgren in Gillberg 1989) razvit z name-
nom preučevanja znakov avtizma v najzgodnejšem obdobju ter iskanja in-
dikatorjev, na podlagi katerih lahko že pred dopolnjenim 2. letom razločimo
avtizem od motnje v duševnem razvoju. Pripomoček izpolnijo starši oz. skrb-
niki.

P. Dewrang in A. Dahlgren Sandberg (2009) navajata, da pripomoček vse-
buje vprašanja z naslednjih področij: kontakt in socialna aktivnost, odzivanje
na senzorne zaznave, komunikacija in jezik/govor, hranjenje in spanje, igra in
fiksacija/rituali, gibanje in motorične spretnosti ter razvoj in vedenje.

Lestvica, dostopna na spletni strani Gillbergovega nevropsihiatričnega
centra, vsebuje 130 trditev. Pri vsaki je potrebno označiti, ali za otroka opi-
sano vedenje velja ali ne (drži/ne drži).

Kot je razvidno iz slike 2, je največ trditev pripomočka SAB 0–2 uvrščenih
v 6. kategorijo, ki vključuje posebnosti v procesiranju senzornih dražljajev, te
pa predstavljajo enega izmed pomembnih indikatorjev prisotnosti avtizma
pri malčkih. Precejšnje število trditev je uvrščenih v 8. kategorijo, ki vključuje
predvsem trditve s področja motorike, aktivnosti, spalne rutine, prehranje-
vanja ipd. Najmanj trditev je uvrščenih v 4. kategorijo, zelo majhen poudarek
pa je tudi na področju mišljenja in igralnih sposobnosti, kar predstavljajo tr-
ditve iz 7. kategorije. Ravno posebnosti na področju mišljenja in igre pa so po
mnenju mnogih strokovnjakov pomemben pokazatelj avtizma.

Pomembno je poudariti, da bi se veliko postavk na lestvici lahko uvrstilo v
različne kategorije, odločitev je pogosto mogoča šele ob poznavanju zna-
čilnosti konkretnega otroka in vzrokov, ki sprožijo določeno vedenje. De-
leži pojmovnih kategorij so v pripomočku precej neenakomerno razporejeni,

199
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204