Page 200 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 200
ja Riccarda Kiswarday in Maja Rejc

Razumevanje in odzivanje na socialne informacije ,  , 
Izražanje v socialnem kontekstu , 

Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost , 
Razumevanje in izražanje čustev, empatija , 
Stereotipno vedenje in neobičajni interesi , 

Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja , 
Mišljenje, igra, imitacija in domišljija

Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.) , 

Slika 3 Porazdelitev vprašanj lestvice ESAT po pojmovnih kategorijah

obenem je pripomoček zelo obsežen (130 postavk) in z vidika časovne eko-
nomičnosti morda ni najprimernejši za pomoč vzgojiteljem pri opazovanju
in beleženju funkcioniranja otrok.

Zgodnja detekcija znakov avtizma (Early Screening of Autistic Traits –
ESAT)

Vprašalnik Early Screening of Autistic Traits – ESAT (Swinkels idr. 2006) je pri-
pomoček za odkrivanje zgodnjih znakov avtizma pri malčkih do 36. meseca.
Uporablja se ga lahko tudi pri starejših otrocih, kadar je prisoten razvojni
zaostanek. Vprašanja preiskujejo odstopanja v razvoju recipročne socialne
interakcije, odstopanja v razvoju komunikacije in omejene ter stereotipne
vzorce vedenja. Testiranje lahko izvajajo dobro usposobljeni zdravstveni de-
lavci (zdravniki, medicinske sestre), logopedi, fizioterapevti, psihologi in pe-
dagogi. O utemeljenem sumu na avtizem (visoko tveganje) lahko govorimo,
kadar so od 14 trditev vsaj 3 ocenjene negativno (Buitelaar idr. b. l.).

Pripomoček zajema 14 oz. 19 vprašanj zaprtega tipa (da/ne), na katera od-
govarjajo starši ali skrbniki otroka (Swinkels idr. 2006). Vprašanja preiskujejo
prisotnost ali odsotnost določenih vedenj na naslednjih 12 področjih (Bui-
telaar idr. b. l.; Dietz idr. 2006): zanimanje za različne igrače, raznolikost igre,
izražanje čustev, reakcije na senzorne dražljaje, obrazna mimika, očesni stik,
iskanje pozornosti, stereotipna gibanja, prinašanje in kazanje predmetov, za-
nimanje za ljudi, želja po objemih, socialni (na)smeh, sodelovanje v socialnih
igrah in odziv na ogovarjanje.

Analizirali smo izvirno obliko vprašalnika (19 vprašanj). Kot je razvidno iz
slike 3, močno izstopajo vprašanja iz 3. kategorije, ki se nanašajo na nebese-
dno komunikacijo, uporabo gest ipd. Precej manj vprašanj je uvrščenih v 7.
kategorijo, ki opisuje otrokove posebnosti v igri in mišljenju. Ostale katego-
rije vsebujejo še manjše število vprašanj in so glede na deleže precej enako-
merno porazdeljene, v 8. kategorijo pa ni uvrščeno nobeno vprašanje.

200
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205