Page 202 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 202
ja Riccarda Kiswarday in Maja Rejc

trditev v ostalih kategorijah ni večjih odstopanj oz. razlik. V 8. kategorijo ni
uvrščena nobena trditev.

Ker pripomoček zajema vsa področja, na katerih se pri otrocih s sumom na
avtizem lahko kažejo odstopanja, menimo, da bi bil primeren za uporabo v
vrtcih in detekcijo zgodnjih znakov avtizma pri otrocih v prvem starostnem
obdobju.

Vprašalnik za starše dojenčkov in malčkov (Infant Toddler Checklist – ITC)
Vprašalnik Infant Toddler Checklist – ITC je eden izmed ocenjevalnih obraz-
cev pripomočka Communication and Symbolic Behavior Scales – Develop-
mental Profile – CSBS DP (Lestvice komunikacije in simbolnega vedenja – ra-
zvojni profil) (Wetherby in Prizant 2002), ki je namenjen zgodnji identifikaciji
otrok s tveganji za razvoj primanjkljajev v komunikaciji, pa tudi spremljanju
sprememb v komunikaciji, izražanju in simbolni igri otroka (Wetherby in Pri-
zant 2002 v Mikuž 2015). Vprašalnik je namenjen ocenjevanju sedmih napove-
dnikov razvoja jezika: izražanja čustev in očesni stik, komunikacije, uporabe
gest, uporabe glasov, uporabe besed, razumevanja govora in ustrezne upo-
rabe predmetov (igrač) oziroma igre (Wetherby in Prizant 2001). Namenjen je
ocenjevanju otrok med 6. in 24. mesecem, in sicer v okviru zdravniških (siste-
matskih) pregledov, lahko pa tudi v okviru dnevnega varstva (vrtca) ali drugih
institucij, kamor so vključeni dojenček oz. malček ter njegovi starši. Obsega
24 vprašanj, na katera odgovarjajo starši ali oseba, ki dnevno skrbi za otroka
(Wetherby in Prizant 2001). Izkazal se je kot učinkovit pri detekciji avtizma pri
malčkih še pred nastopom kliničnih znakov (Wetherby idr. 2008).

Leta 2008 so A. M. Wetherby in sodelavci objavili rezultate obsežne razis-
kave, v katero so vključili 5.385 otrok med 6. in 24. mesecem. S pripomočkom
ITC (Infant/Toddler Checklist) so identificirali 56 (93 ) od 60 otrok, pri ka-
terih je bil kasneje diagnosticiran avtizem. S študijo so dokazali veljavnost
pripomočka za ugotavljanje zaostankov v komunikaciji, vključno z avtistič-
nimi motnjami, pri otrocih med 9. in 24 mesecem, ne pa tudi pri mlajših. Po-
membno je opozoriti, da pozitiven rezultat pri vprašalniku ITC ne pomeni
nujno, da gre pri otroku za avtizem; lahko namreč kaže tudi na druge zao-
stanke na področju komunikacije (Wetherby idr. 2008).

Glede na pojmovne kategorije, ki smo jih oblikovali, so vprašanja izrazito
neenakomerno porazdeljena. Kot je razvidno s slike 5, v pripomočku ITC
močno prevladujejo vprašanja iz 2. kategorije, ki je najobsežnejša, in iz 3.
kategorije. Vprašanja v omenjenih kategorijah se nanašajo na iskanje pozor-
nosti ali pomoči odrasle osebe, uporabo soglasnikov ter (smiselnih) glasov in
besed, uporabo preprostih gest, obrazne mimike, vzpostavljanju očesnega

202
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207