Page 100 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 100
dnje gibalno učenje in poučevanje

Učenec se seznanja s popolnoma novo gibalno nalogo.
Prisoten je vzgojitelj, ki novo gibanje razloži in demonstrira – prikaže (izve-
de gibanje, pokaže film, pokaže kinograme itd.).
Učenec si ustvari predstavo, ustvari svoj gibalni načrt, shemo in formira gi-
balni program ter ga skuša v prvih poskusih izvesti.
Gibanje v tej fazi poučevanja je okorno, z velikim številom napak. Učenec
izvaja nekatere gibe, ki so temu gibanju lastni (realni gibi), ob tem pa izvede
veliko odvečnih gibov. Njegovo gibanje je tako mešanica realnih in odvečnih
gibov. Učenec za izvedbo gibov (realnih ali odvečnih) porablja preveliko koli-
čino energije in se zaradi neekonomične porabe energije tudi hitreje utrudi.
Zaradi želje po hitrem obvladanju gibanja učenec v prvi fazi poučevanja gi-
balne centre pretirano vzburja in obremenjuje. Pretirano vzburjenje osnov-
nega gibalnega centra energijo seva tudi na sosednje gibalne centre, ki za iz-
vedbo gibanja niso potrebni, s tem pa povzroči njihovo vključitev in aktivacijo
njim podrejenih mišic. Posledici tega sta nezavedno izvajanje odvečnih gibov
in s tem dodatna potrošnja energije. Naloga vzgojitelja v tej prvi fazi je zlasti
natančna in kratka tako verbalna kot vizualna in gibalna predstavitev gibanja.
V zgodnjem otroštvu otroci težko sledijo razlagi in demonstraciji. Najučinko-
vitejša podpora v tej fazi je zato vzpostavljanje domišljijskega sveta z dobri-
mi zgodbami. Verbalna predstavitev se uporabi pred izvedbo gibanja kot opis
gibanja in usmeritev pozornosti na bistvene elemente gibanja, med izvedbo
gibanja kot kratki in jasni skrbno izbrani popravki (manj je več), lahko tudi s
signali, po izvedbi gibanja pa kot nova navodila, podana glede na napake v iz-
vedbi. Vizualna predstavitev se uporabi pred izvedbo gibanja (prikaz gibanja,
film, slika, kinogram ipd.)
Vsakič popravljamo samo eno ključno napako, ki pomembno zavira izved-
bo pričakovanega gibanja – ko jo odpravimo, popravimo naslednjo ključno
napako.
Gibalna stimulacija se pred izvedbo gibanja uporabi kot pomoč pri name-
stitvi telesnih segmentov v ustrezen položaj za izvedbo in med izvedbo giba-
nja kot pomoč pri zadrževanju segmentov v ustreznem položaju ali pri izved-
bi gibov (Pistotnik, 2011).

2. faza: usmerjeno razlikovanje, osredotočanje

vzburjenosti in koncentracija

Dopolnjevanje izvedbe gibanja.

100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105