Page 61 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 61
učevanje presejalnih in ocenjevalnih
postopkov ter dela z mladostniki v stiski

Navedena področja poleg projekta A (se) štekaš?!? naslavljamo tudi v projektu Novi pris-
topi k prepoznavi in preprečevanju samomorilnega vedenja in drugih dejavnikov tveganja
na področju duševnega zdravja mladostnikov, financiranem s strani Javne agencije za razi­
skovalno dejavnost Republike Slovenije. Natančneje, osredotočamo se na prepoznavanje
samomorilno ogroženih posameznikov znotraj ranljive skupine mladostnikov, ocenjevanje
stopnje ogroženosti in klinično obravnavo samomorilnih mladostnikov s poudarkom na
izkušnjah strokovnjakov za duševno zdravje pri tovrstnem delu. Namen projekta je torej
raziskati presejalne in ocenjevalne postopke ter načine obravnave ogroženih mladostni-
kov. Gre za kompleksno področje, ki je premalo raziskano, tako pri nas kot tudi v tujini
(Grupp-Phelan idr., 2012). Posledično se v praksi presejalni in ocenjevalni pristopi še ved-
no premalo uporabljajo oz. se pri tem pojavljajo precejšnji izzivi. Ker je projekt vsebinsko
soroden projektu A (se) štekaš?!?, pri čemer je ključni vidik preučevanja zorni kot strokov-
njaka, smo ga na kratko poimenovali A (te) štekam?!?.

Presejanje mladostnikov

Intervencije presejanja so se v preteklosti že izkazale za uspešne in brez zaznanih škodlji-
vih posledic (Lake in Gould, 2011). Vendar se pri izvajanju tovrstnih programov pojavljajo
različne praktične omejitve, vezane na natančnost prepoznave ranljivih posameznikov,
način izvajanja pogovorov s prepoznanimi mladostniki, itd. V raziskavi SEYLE (Wasserman
idr., 2010) se je npr. izkazalo, da so se prepoznani mladostniki pogosteje udeležili pogovo-
ra, če je bil izveden na šoli oz. čim bližje šole ter v roku enega tedna od vzpostavitve stika
z mladostnikom (Cotter idr., 2015).

V okviru projekta A (se) štekaš?!? poteka presejanje z namenom zgodnje prepoznave ranlji-
vih mladostnikov v sodelovanju s šolskim sistemom. Na sodelujočih osnovnih in srednjih
šolah mladostniki izpolnijo sklope vprašalnikov o svojem počutju, načinih razmišljanja in
navadah. Mladostniki izpolnijo osnovni in nadaljevalni evalvacijski vprašalnik:

• Izpolnjevanje osnovnega ocenjevalnega vprašalnika poteka okoli 30–45 min, v sklo-
pu prve delavnice. Namen implementacije je presejanje oz. odkrivanje mladostnikov
v stiski ter hkrati ocenjevanje duševnega zdravja pred pričetkom intervencij.

• Izpolnjevanje nadaljevalnega ocenjevalnega vprašalnika poteka 30–45 min, na po-
sebnem srečanju približno dva meseca po zaključku vseh treh delavnic. Ugotovljene
spremembe stanja služijo kot objektivni pokazatelj učinkovitosti projekta.

59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66